" Ya Allah, bahawasanya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikan itu ialah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindungan Mu.

Ya Allah jika rezekiku masih diatas langit, turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika ia (dari yang) haram maka sucikanlah, jika masih jauh dekatkanlah,

berkat waktu Dhuha, Keagungan, Keindahan, Kekuatan dan Kekuasaan Mu,

limpahkanlah kepada ku sepert kau limpahkan kepada hamba-hamba Mu yang saleh ."

Wednesday, November 23, 2011

Air-Cond Compressor Viva, Myvi and Alza

Kali ini saya ingin menceritakan mengenai air-cond compressor kereta Perodua. Bermula dengan kereta palig comel iaitu kereta Viva. Harga di Perodua Air-Cond compressor viva ialah RM500. Complaint yang diterima bagi kereta viva sangat jarang berlaku. Tetapi jika anda ada masalah dgn air-cond compressor viva anda, datang la ke Pusat Service Perouda yang terdekat untuk pemeriksaan. Ini kerana kadang kala bukan Air-cond compressor anda yang rosak, tetapi pekara lain seperti belting, dan lain2. tetapi jika rosak juga, Pihak Perodua sudi memberi yang baru kepada nada selagi kereta anda masih di dalam warranty dan anda mengikut terma dan syarat.

Bagi kerta Myvi pula, kes nye sama serperti perodua viva. Cuma harga nya lebih mahal iaintu RM650. Cara untuk mendapatkan warranty nya juga sama, hanya bawa ke pusat service Perodua.

Bagi kereta Alza, kes nye agak berat sedikit kerana harga nya juga mahal, RM750. Dan cara untuk mendapatkan warranty nya juga agak susah bg customer kerana anda perlu bawa ke Pusat Sevice Perodua dan Kemudia pihak Perodua akan mengenal Pasti masalah Air-cond Compressor kereta Alza anda dan mengeluarkan surat dan anda perlu pergi ke kedai Densa bg membaiki air-cond compressor alza anda.

TQ =)

15 comments:

  1. kalau nak tukar myvi compressor agak2 charge dia berapa semua sekali?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harga compresor dlm RM800++...kalau siap pasang mngkn blh cecah RM1K++

      Delete
  2. Sy dh prnh kena 2 kali clutch compressor rosak..last2 trus tukar ori denso cost rm1k..cuma skg bila tgh jalan time compresor running utk acond ade bunyi belting skit dlm 1 saat..pastu bila die stop n start smla lg akan ade bunyi..knp ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu maksudnya belting aircond longgar. cuma perlu ketatkan sahaja. mngkin perlu ketatkan2-3 kali. itu normal setiap kali bila kita tukar belting baru.

      Delete
  3. Salam...saya ada soalan...saya baru beli kereta perodua viva 850EX.saya dapat kereta tu pada 27 Dis 2012..masalahnya sekarang kereta saya bila tekan brek tak auto lock.kena tekan sendiri lock tu..tapi bila off suis unlock sendiri...tak payah nak tekan untuk buka..saya tanya kawan saya yang pakai viva 850 dah 3-4 tahun, kereta diorang semua auto lock..soalannya: adakah kereta saya mengalami masalah?

    ReplyDelete
  4. Ada sesiapa tahu dimana ada compressor specialist? Viva saya dengan/ tampa air-con bising betul. Mungkin clutch atau tension pulley rosak?

    ReplyDelete
  5. Ada sesiapa tau x kenapa ac air cord kejap menyala kejap x menyala tapi air cord sejuk aje kerta viva

    ReplyDelete
  6. nak tanya cost utk tukar compressor ac alza saya...? bila on ac compressor tak cut-in... boleh repair ke compressor ac ni?

    ReplyDelete
  7. nak tanya cost utk tukar compressor ac alza saya...? bila on ac compressor tak cut-in... boleh repair ke compressor ac ni?

    ReplyDelete
  8. kalo nak tukar compressor alza berapa? Kat mana boleh tukar dapat murah

    ReplyDelete
  9. ya viva pun pasang siap semya rm980

    ReplyDelete
  10. Compressor kelisa bleh pkai d Keta viva dak

    ReplyDelete
  11. Salam nak tanya.. kereta viva sy bila pasanh aircond berbunyi kuat.. pergi kedai kata compressor jamed.. mcm m nak buat ye.. tauke kedai kata kena tukar kos dalam 800++

    ReplyDelete
  12. Nak tanya.. berapa capacity gas aircond viva dan dan berapa ml minyak compressor?

    ReplyDelete
  13. Viva modi masuk air cond vitara blh ke boss

    ReplyDelete