" Ya Allah, bahawasanya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikan itu ialah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindungan Mu.

Ya Allah jika rezekiku masih diatas langit, turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika ia (dari yang) haram maka sucikanlah, jika masih jauh dekatkanlah,

berkat waktu Dhuha, Keagungan, Keindahan, Kekuatan dan Kekuasaan Mu,

limpahkanlah kepada ku sepert kau limpahkan kepada hamba-hamba Mu yang saleh ."

Wednesday, January 6, 2010

Basic Upgrade for VIVA

Untuk basic upgrade bagi viva, pada permulaannya perlu memaasng spoiler belakang, eye lead di lampu hadapan. door visor yg besar, tinted gelap tp jgn terlalu gelap, sport rim 14' atau 15', dan sport spring agar nampak lowed blh masuk lbh kurang 2@3 jari diantara ruang tayar dgn body kereta.

Bagi spoiler belakang, terdapat belbagai jenis spoiler di pasaran, antaranya spoiler standard viva yg selalu dpt ms beli kereta, kemudia spoiler viva se, vip style, mugen style, gt wing (universal) dll...antara bahan yg digunakan ialah; abs, carbon fiber, dan pu, ad juga spoler yg diperbuat daripada pu+abs. Yang terbaik adalah jenos abs kerana paling kukuh, kemudian pu+abs, kemudian pu sbb x rapuh, dan akhir sekali fiber, harga spoiler adalh dlm likungan rm190 hingga rm280.. untuk lebih detail, saya akn postkan di bahagian spoiler untuk viva.

Eye lead bagi viva adalah antara barang paling murah untuk mencantikan viva anda, harga di pasaran di dalam likungan rm35 hingga rm45. byk di jual di kedai kereta abg(brothers), kedai aksesori (palin murah sy jumpa dalam mudah.my kt wangsa maju rm35, biasa rm 45). Ada terdapat jenis warna yg telah siap di spraykan dan hany tingal gam je.biasa nye mereka akn membeli mengikut warna kereta mereka sendiri krn nmpk lebih cantik. ada juga yg memasang warna seakan carbon fiber, tetap nmpk gah la...bentuk eye lead ni mcm kening bg lampu dpn myvi juga...nanti sy akn upload kan gambarnye.

4 comments:

  1. nama compny ape kat mudah tu..
    nak crik eye lead la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa beli dulu nama nye hugo kepong...dkt area wangsa maju...kedai tu pemborong accessory kereta. tp dah lama tak pegi. so dah tak ingat. sorry

      Delete
  2. Assalammualaikum. Saye ad hajat nk tnya. Sye pkai viva 850. Sye nk tahu saiz sport rim,jj ape yg sesuai dan jenis tayar yg patut sye pkai. Nmpk cantik dan xsangkut. Mohon penjelasan ??

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum, apa nama kedai yg jual eye lead di wangsa maju tu ye ? Boleh inform pada sy ? Thanks

    ReplyDelete