" Ya Allah, bahawasanya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikan itu ialah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindungan Mu.

Ya Allah jika rezekiku masih diatas langit, turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika ia (dari yang) haram maka sucikanlah, jika masih jauh dekatkanlah,

berkat waktu Dhuha, Keagungan, Keindahan, Kekuatan dan Kekuasaan Mu,

limpahkanlah kepada ku sepert kau limpahkan kepada hamba-hamba Mu yang saleh ."

Wednesday, May 2, 2012

Masalah Tayar Baru Kereta Perodua

Tayar ada terkopek, Koyak, Tidak rata, Pancit sendiri. Tak kira la good year ke, silverstone ke, continental ke..yang penting kerata anda baru je beli, tapi tayar dah ada masalah. Ini salah satu masalah yang sering di alami oleh pembeli kereta baru perodua. Pekara ini berlaku disebabkan oleh tayar yang dipasang adalah tayar lama dan juga kurang quality. Tayar ini masalah nya dtg dari pihak vendor sendiri. Perodua dah order banyak2, vendor pun bagi la stock lama kat perodua untuk di pasang kt kereta baru. Tak kira lagi kereta perodua yg kat stock yard tersimpan lama-lama tapi tidak terjual. Bila customer macam kita ini "end user" beli kereta baru, ttp hakikatnya tayar dah lama, cuma BARU PAKAI je.

Ini lah yng menyebabkan tayar tersebut terkoyak or pecah tiba-tiba di jalan raya. BAHAYA kan. Tetapi tidak semua pembeli akan mengalami nya. Yang menyedihkan lagi tayar tersebut tiada warranty oleh pihak perodua melainkan dan sampai ke tribunal case, baru la perodua akan ganti guna cost center. Warranty ini akan ditanggung oleh vendor sendiri dan pihak vendor akan menukarkan tayar baru tersebut di kedai tayar seperti good year, silver stone or continental.

yang lecehnya anda perlu ke pusat service perodua "branch sahaja, bukan Dealer" dahulu. Dealer selalunya tidak akan layan complaint yang leceh & complicated, mereka akan suruh anda pergi ke branch untuk pemeriksaan complaint tersebut. Selepas pergi ke perodua, mechanic & foremen akan cek and bagi report sama ada tayar itu rosak disebabkan manufacturing defect @ cara pemanduan pemandu. Bila dan comfirm memang tayar anda rosak disebabkan manufacturing defect, barulah anda boleh pergi ke kedai tayar tersebut. kedai tayar yang boleh bagi warranty pun hanya brach punya sahaja yang boleh bagi. List-list kedai tayar brach ada terdapat di Pusat service Perodua.

tqtapi kalau disebabkan masalah pemanduan, so kene tanggung sendiri atau pun anda sanggup fight sengan pihak perodua, itu terpulang pada anda. tetapi selalunya akan dapat claim tersebut. Cuma leceh la..

Sekian dari saya.

Wasalam.

5 comments:

  1. setujuuu...saya pon da kene...keter baru amik tak sampai 5 jam... tgh test drive..kuo bunyi kuat...tgk2 tayar da leperr..belah depannlak tuu.... bek beli keter 2nd hand gini gaye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dapat tukar tayar baru or diorg tampal je tayar tu..kene paku kot....=p

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. jd kt saya, tak sampai 2 minggu beli tayar pancit seniri, pegi dealer diorang tanak ngaku salah jenuh gak bertekak baru claim, last2 complain kt kastemer service ape la naseb... cume kalo dapat claim kan patutnye tayar baru ke die bg duit balik? rugi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pihak Perudua akan menggantikan tayar baru. tetapi selalunya ianya adalah warranty dari syarikat tayar yang berkaitan.

      Delete