" Ya Allah, bahawasanya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikan itu ialah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindungan Mu.

Ya Allah jika rezekiku masih diatas langit, turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika ia (dari yang) haram maka sucikanlah, jika masih jauh dekatkanlah,

berkat waktu Dhuha, Keagungan, Keindahan, Kekuatan dan Kekuasaan Mu,

limpahkanlah kepada ku sepert kau limpahkan kepada hamba-hamba Mu yang saleh ."

Monday, February 13, 2012

Masalah yang sering dihadapi kepada pengguna Perodua Myvi

Myvi mempunyi 3 jenis model yg berbeza mengikut tahun keluaran nya. Myvi D73A, D96T & D54T. D73A=First model.D96T= facelift from first model. D54T= Myvi Lagi Best.

Bagi myvi D73A & D96T, antara masalah-maslah yang sering dihadapi ialah:

1.Tingkap begegar jika buka separuh, tingkap naik tidak rata, tingkap tidak boleh naik keatas @ turun.

2.Bunyi pada bahagian tayar hadapan

3.Bunyi Caliper brake

4.Air con tidak sejuk

5.Engine jerking apabila masuk gear D @ R

6.Clutch Plate berbau hangit (manual)

7.Bluetooth di radio tidak boleh digunakan

8.Driver seat begerak sedikit apabila brake (sliding)

Ini adalah antara compalint-compliant yg sering di hadapi oleh kereta myvi.(jika tidak tersenarai, anda boleh bertanya)


Jawapan:

1.Ini adalh disebabkan oleh window regulator anda longgar atau sudah rosak. Ia juga disebabkan motor window regulator yang tidak dapat berfungsi dengan baik. run door glass dan weather strip window juga bole menyebabkan cermin myvi anda begegar

2.Bunyi ini kedengaran disebabkan support absorber anda rosak. Ia perlu ditukar untuk menhilagkan bunyi ini.

3.Bagi bunyi caliper pula, ia berbunyi seperti "duk-duk" apabila anda melalui jalan yang tidak rata. Anda bolehlah menukar pin caliper brake anda atau meletak kan silicon grease pada caliper anda untuk mehilangkan bunyi tersebut.

4.Untuk air con pula, ia tidak sejuk kerana air con compressor anda telah rosak. anda perlu menukarnya. Ia juga boleh disebabkan cooling coil anda rosak dan gas air con anda telah habis disebabkan kebocoran pada hose2 air con anda.

5.Ini sering berlaku pada kereta Auto. kadang2 ia akan jerking pada waktu pagi sahaja iaitu pada ketika enjin kereta anda sejuk. ini adalah normal. tetapi jika enjin kereta anda masih lagi jerking walaupun sudah lama anda memandu, ini adalah disebabkan gearbox kereta anda telah rosak. Anda perlu membaiki gearbox kereta anda.

6.Bagi clutch plate yang bebau hangit, ianya hanya berlaku pada gear box manual sahaja. Anda hanya perlu menukar clutch plate anda. Dimana clutch plate ini tiada warranty. Kos penukarannya adalah sekitar RM700 termasuk labour. Ianya berlaku adalah disebabkan beberapa faktor:
a)Cara pembawakan.
b)gearbox oil yang sudah lama tidak ditukar
c)gear box telah digunakan lebih dari 5 tahun

7.ini disebabkan oleh beberapa sebab:
a)Model teelfon bimbit android @ smart phone tidak boleh digunakan di Bluetooth kereta myvi anda. (radio tidak update lagi masa pengeluaran)
b)radio kereta myvi anda telah rosak

anda hanya perlu menukar radio baru atau baikinya di pusat service perodua. Jika masih ada warranty, ianya adalah percuma.

8. Seat anda begerak disebabkan sliding panel or roller seat anda telah rosak. Jika kereta anda masih ada warranty, anda boleh menukar 1 seat yang baru yng bernilai R<1.6k-RM2k.

Jika terdapat persoalan, anda boleh comment di post ini.

Tq

213 comments:

  1. ble brek je bunyi tung!...bkn shaf...dah tak tau la mne masalahnye...

    ReplyDelete
  2. keta sy myvi...ble brek je bunyi tung!!!...seram la...dah puas hantar bengkel..bengkel perodua pn dah hantar..tapi dorng xtau ape probznye...

    ReplyDelete
  3. mcm mne sye nk wt lg...nk nek keta pn segan ble nk brek...haha..harap otai2 dpt membantu sy...tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. pernah tukar front brake caliper & drum brake set rear x?

      Delete
    2. pegi kat svc center..ckp bunyi ini kemingkinan brake caliper or drum brake yg rosak...minta diorg tukar. klu ada warranty, ianya percuma. kalau beli rm500

      Delete
    3. saya pakai myv 1.3 se.tahun 2014. masalah nye Myvi sy meter minyak bila isi minyak dia tak naik contoh klu isi 20 dia tetap ke 35 km.seperti asal sebelum isi minyak.bila dh lama jalan tiba2 dia naik ke 188 km.kenapa ye.

      Delete
    4. saya pakai myv 1.3 se.tahun 2014. masalah nye Myvi sy meter minyak bila isi minyak dia tak naik contoh klu isi 20 dia tetap ke 35 km.seperti asal sebelum isi minyak.bila dh lama jalan tiba2 dia naik ke 188 km.kenapa ye.

      Delete
    5. Tu sebab battery nak kong dah tu, tukar battery baru mesti okay

      Delete
    6. 'saya pakai myv 1.3 se.tahun 2014. masalah nye Myvi sy meter minyak bila isi minyak dia tak naik contoh klu isi 20 dia tetap ke 35 km.seperti asal sebelum isi minyak.bila dh lama jalan tiba2 dia naik ke 188 km.kenapa ye.'

      myvi isteri saya pun mengalami masalah begini. saya sda tukar bateri baru tp tetap meter minyak dan jarak/range tu tidak mcm dulu...selalu full bar minyak range lebih kurang 420++...sekarang tgl 350++..tu apa masalah a??

      Delete
    7. Ernie kte ada masalah yg same? Ape tindakan aw then?

      Delete
    8. Ernie kte ada masalah yg same? Ape tindakan aw then?

      Delete
    9. Kita hadapi mslh yg sama..dh anta svce cntre..dia ckp mgkn bateri nak kong..tp dia cek dlu..pastu dia kata bateri sume ok..just reset meter balik..3 ari cm tu..ok je..pastu jd balik...

      Delete
    10. Kita hadapi mslh yg sama..dh anta svce cntre..dia ckp mgkn bateri nak kong..tp dia cek dlu..pastu dia kata bateri sume ok..just reset meter balik..3 ari cm tu..ok je..pastu jd balik...

      Delete
  4. aduh...mahal nye...xde tmpt len ke bro...klu sy spray 4wd je smentara bleh ke???

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah xde warranty ke, try kat workshop luar, ada yg murah sikit...4wd ni sy x blh bg jaminan..

      Delete
    2. aslkm , sy pengguna myvi 1.3 auto thun 2006 sy biar kereta sy dlm keadaan hidup .. shingga dalm 1 higga 2 jam mcm tu .. tiba2 temprature naik daripada biasa ..pergi bgkel , cina tu pun geling kepala .. bocor tade kipas ok .. air ada .. thermostat ok ... last2 dia advice kat sy top overhaul .. mgkin kerana head bengkok .. mohon jasa baik tuan untuk pencerahan ... sy buntu

      Delete
    3. Saya pakai myvi lagi best kalau Tekan minyk bunyi pandai kuat Dan semput

      Delete
    4. Saya pakai myvi lagi best kalau Tekan minyk bunyi pandai kuat Dan semput

      Delete
  5. helo, nk minta tolong nih....
    gearbox Myvi (Auto)ku dah nak rosak .....pasang (R)nk reverse blkg, kena tunggu 5 saat, jerk, baru gerak..........nk repair kat mane?
    mahal x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu ada warranty..pergi kat perodua, isyaAllah..free...tp kalau dah tiada warannty, blh buat overhaul gear box sahaja...selalunya service center perodua ada buat..tp mahal la berbanding worshop luar, cuma akan pakai original part kalau buat kat perodua. Perodua akan cas untuk inspection dahulu untuk cek part ape yg rosak..selepas itu akan estimate harga bergantung pada part yg perlu diganti sahaja.

      Delete
  6. salam? tumpang tanye sikit..
    sy pkai produa myvi.. baru2 ni ada masalah brek sikit.. dics berbunyi semasa kereta berjalan.. sy da try buka.. brake pad bahagian hadapan bergesel dengan dics.. apa punca dye ye??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,

      Mula2 sekali sy nak bertanya, berapa tahun kereta myvi ini telah anda guna? Kedua, buyni macam mana yang anda dengar, nyaring @ hentakkan?

      Brake depan bergesel pada brake disc itu adalah normal. Semua jenis kereta di dunia ini yang menggunakan brake disc akan melihat brake pad bergesal dgn brake disc walaupun kita tidak menekan pedal brake ketika itu. Cuma ia tidak secengkam ketika kita menekan bpedal brake tersebut.

      Bunyi di brake hadapan seperti bunyi ketukan ketika berjalan di jalan yang tidak rata adalah disebabkan brake caliper ada mengalami sedikit kerosakkan. Pin caliper telah longgar. jika kereta anda masih ada warranty, ada boleh menukar satu set brake caliper di bahagian hadapan secara percuma.(rm500 harga jualan). Tetapi jika tiada warranty lagi, anda boleh menukar pin caliper brake hadapan tersebut.RM50 sepasang di perodua. RM30 sepasang di workshop biasa.

      Jika bunyi nyaring, mungkin braake disc anda telah gelong disebabkan telanggar lubang atau pun masaalah quality disc itu sendiri. Tetapi selalunya anda akan merasakan stering anda begegar jika disc anda bengkok @ gelong.

      terdapat 2 cara untuk membaikinya:
      1.Tukar disc yang baru. RM250 di perodua. RM150 di workshop luar
      2.Skimming Disc. RM60 sebuah

      Harap saya dapat membantu anda dalam masalah menggunakan kereta perodua

      Terima Kasih

      Delete
  7. As Salam Bro..

    klu masalah bau masuk cabin(asap dari luar), sbb apa tu bro? sy dah bwk SC 2 kali masih tidak dapat di atasi. ada tak cadangan dari bro?tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk bau asap masuk kedalam kereta viva, ia adalah normal. tp untuk myvi jarang di engar complainya. tetapi masalah bau pada myvi juga kadang2 berlaku juga. Cara nak hilangkan bau asap tersebut sama seperti pada kereta viva. Lubang di dashboard myvi anda akan ditutp dengan span dan ia akan mengurang atau menghilangkan bau asap tersebut. Sebenarya bau asap tersebut masuk melalui air cond kereta anda. ttp boleh mengatasi juga masalah itu.

      Tq

      Delete
  8. As salam..sy pakai kereta honda city 2008..mungkin masalah same pd kereta yg lain..sy baru tukar break pad depan 2-3 bln yg lepas..setiap kali sy jln ke depan/blkg secara perlahan kemudian sy break..ade bunyi 'tang!' bahagian depan.foremen ade servis piston break tp masih bunyi.dia mintak sy beli oil seal utk test tp sy belum beli lg..adekah kmungkinan break atau lain?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pasti utk system brake sgt.tp setahu sy oil seal ini hanya utk xbg minyak bocor.mnkn ada masalah pd sytem brake anda atau abs. baik awak periksa di pusat svs honda

      Delete
  9. sy pasti utk system brake sgt.tp setahu sy oil seal ini hanya utk xbg minyak bocor.mnkn ada masalah pd sytem brake anda atau abs. baik awak periksa di pusat svs honda

    ReplyDelete
  10. saya punya power window rosak...semua sekali kecuali main power window...saya nk tahu bp harga kalo nak btolkan kesemua skali..

    ReplyDelete
  11. as salam...
    kereta saya myvi akan berbunyi nyaring apabila aircond dihidupkan.orang kata kalau bunyi macam tu berkemungkinan belting perlu diganti.tapi saya dah ganti belting masih lagi berbunyi.kerap berbunyi apabila enjin belum panas dan memandu waktu hujan.saya hantar ke kedai mereka kata ianya perkara biasa kalau enjin tak panas.persoalannya adakah masalah lain selain belting sebagai contoh compressor atau bearing dan sebagainya adalah masalah yang sebenar bunyi itu terjadi.sebagai penyelesaian masalah ini bagaimana perlunya saya mengetahui dimanakah punca bunyi tersebut dan berapa agaknya kos? adakah perlu saya menggantikan compressor aircond yang baru?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalah bunyi air cond pada myvi selalunya disebabkan oleh bunyi yg dtg dari compressor. selagi aircond msih sejuk, selagi itu copressor masih boleh digunakan. jika sudah lama, compressor anda akan engeluarkan bunti apabila kereta anda masih tidak panas lagi. perkara ini juga berlaku pada kereta myvi yg baru. kalau masih ada warranty, tukar sahaja compressor baru kerana ianaya percuma. cuma leceh sbb kene dtg 2- kali ke svc cntr baru dpt tukar baru.SOP perodua mmg mcm tu. tp kalau xde warranty, dan anda masih ingin ingin mehilangkan bunyi tersebut, anda perlulah menukar compressor yg baru.harga kos keseluruhan dalam RM1,500.00 sahaja.

      Delete
    2. tuan, adakah bunyi compressor yg kuat bila on aircon bole menyebabkan dashboard bergegar kuat? rasa sy satu keta sy bergetar on dan off spnjg pemanduan. tatau part apa yg masalah.
      utk makluman tuan, dashboard telah dibuka dan dibersihkan semasa pergi buat aircon servis. semoga tuan ada pandangan. tkasih.

      Delete
  12. Hello.. Sy ada sebuah myvi, register year 2008, 1.3 manual.. Ada beberapa masalah yg sy hadapi, 1. Bila rpm tggi dlm 3 - 5 rpm, akan ada satu bau hangit kat dlm kreta, biasanya masalah ni blaku semasa memotong, jalan berbukit atau semasa nak pecut.. Yg ke-2 aircond ada bunyi pelik, bila blower aircond dlm kelajuan 4, dashboard bergegar, sebelum masalah ni dtg, ada bunyi berdering bila aircond di 'on'.. Bunyi dari dashboard belah kiri/ depann tmpt dduk penumpang.. Skrg bunyi tu hilg, dashboard plak yg bgegar bila aircond full speed..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1.bau hangit itu mungkin datang dari enjin kereta itu sendiri kerana terlalu panas semasa memotong. jadi maknanya coolant system kereta anda tidak sempurna seperti dahulu..dah kurang performance penyejukan nya. anda perlu service cooloant kerta anda setiap 20ribu KM. kalau still jadi juga..kene cek kat kipas, sensor and coolant system.

      2.gegaran itu mungkin dtg dari compressor aircong atau pun blower aircond itu sendiri.. so kene cek la mana yg kuat gegaranya.

      Delete
    2. slm ana dan lord fahmy. mcm mana nak setelkan bunyi kat dashbard belah kiri tu? sy menghadapi masalah yg sama. kdg2 sy ada rasa pintu belah pemandu mcm adagegearan, mcm tingkap bergegar. apa puncanya?

      Delete
  13. 1.bau hangit itu mungkin datang dari enjin kereta itu sendiri kerana terlalu panas semasa memotong. jadi maknanya coolant system kereta anda tidak sempurna seperti dahulu..dah kurang performance penyejukan nya. anda perlu service cooloant kerta anda setiap 20ribu KM. kalau still jadi juga..kene cek kat kipas, sensor and coolant system.

    2.gegaran itu mungkin dtg dari compressor aircong atau pun blower aircond itu sendiri.. so kene cek la mana yg kuat gegaranya.

    ReplyDelete
  14. assalam... sy pakai kereta myvi tahun 2007. saya baru tukar compressor air cond tapi bukan original pnye. aircond sy stii kurang sejuk. dan yang kedua bila saYa pusing stering habis utk keluar dari parking bunyi 'tak' datang dari tayar depan

    ReplyDelete
    Replies
    1. anda ada buat service aircond yg cuci blower sampai buka dashboard x? cuba try cuci blower dulu. Tp kalau compressor yg ditukar tu tak kuat mcm compresssor DENSO dr perodua, blh jd jg aircond tak kuat mcm dulu.Macam tukar enjin viva masuk dlm myvi..=p

      Delete
  15. assalam,saya ada kereta myvi 1.3 manual..keta myvi nie pandai hilg power.kadang2 kuat,kadang2 tidak kuat....apa masalah 2 ah???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kene cek spark plug and engine coil..mungkin juga disebabakan masalah ecu. blh cek di perodua untuk cek masalah sebenar kereta tersebut. Perodua akan menggunakan alat dinamakan DSII untuk mengesan maslah tersebut.

      Delete
  16. Assalamualaikum & selamat berpuasa...

    saya ada pronlem dengan myvi 1.3(A),enjin dah matikan dan cabut kunci,selalu jadi pintu automatik lock...tunggu 2,3 minit dia akan lock dengan sendiri.1 lagi myvi kuat makan minyak.2,3 bulan lepas rm50 dapat seminggu,sekarang dapat 4 hari walaupun jarak KM lebih kurang sama...apa masalah dia??klu setting ECU berapa upahnya??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk Auto Lock tu mcm maslah door sensor dah loos. Kalau buka pintu pun xdpt detect sbb getah dah keras. kene tukar baru kalau ada warranty, free la. klu xde kene byr. RM45 satu. Bnda tu warna hitam and ada kat body kereta dekat area pintu. Boleh modify mcm potong getah tu. tp sy x jamin blh jd ok ke x. so tukar baru. cek dulu pintu mana yg dah loos.
      Untuk kuat mkn minyak tu mungkin ECu, kalau setting baru RM60 kat perodua. Atau percuma kalau ada warranty.Tp mungkin jg sbb kereta dah lama, so kecekapan enjin dah berkurangan. Cuba tuan guna minyak Patron, caltex atau esso & Mobile. skrg ni minyak2 tersebut yang jimat minyak berbanding petronas and shell.

      Sekian

      Delete
  17. As salam tuan. Sy ingin bertanya tntg ape sbnarnya masalah myvi 08 manual sy ni….ceritenya begini, pg tu sy drive kete mcm biasa, semuanya ok, radio pun ok…tetiba kereta termasuk dlm lubang…phm2 j la jaln kt Malaysia ni cam mana kan…tp lubang bukan nya besar mana pun, biasa2 je …bahkan dh pnah trmasuk dlm lubang agak dalam…kete ok j…tp hr tu, lps je terkene lubang tu, radio kete yg pd mulanya on menjadi “teroff dan tak dpt dihidupkan” . then sy bentila kete kat kedai try tya masalh kete ni ape…die cubala cek fius..ktnya ok…dan minta sy ke bhgn audio…untuk cek dgn slanjutnya.disebabkan sy ada hal lain time tu, sy trus j balik umah tanpa singgah kedai audio lg…smpainya kt umah, bl sy nak lock kete sy dgn tekan butang hijau “immoblzer” tu, tetiba kete berbunyi, seolah2 ade j pintu kete tak rapat…sy dah cek smua pntu kete n bonet sgala, ok dah…tp still berbunyai bl nak lock scara tekan butang hijau tu…last2 sy lock kete scra manual j la…masuk kunci ke lubang kunci kat pintu tu….untuk pengetahuan, sy juga perasan yg lampu yg biasa nyala kelip2 dalam kete (lampu kecemasan ke namanya) dah tak nyala lagi, n bila pintu kete ditutup secara tak rapat, nyalaan merah yg muncul dkt meter tu malap je nyalaannya..signal lain ok ( mcm handbreak,abs tu)….minta pandangan pihak tuan sblum sy ke kdai ni…adakah kdai biasa boleh buat atau semamgnya kene g sc jgak….thanks in advance….

    ReplyDelete
    Replies
    1. Radio tu standard perodua punye ke?Kalau radio tu kene cek kt svc center la. Macam xblh lock or lock je bunyi..ada 2 kemungkinan, 1 sbb immobilizer rosak, 1 lagi ECU rosak.Boleh jd jgk sbb bttery dah week. Tp utk kepastian, boleh cek di SVC Center Perodua. Kami akan guna alat dinamakan DSII untuk mengesan masalah sebenar kereta anda. dr situ masalah akan dapat di atasi.

      Delete
    2. Radio standard produa, xde modified pe2 pun..atau ade kemungkinan ek semua ni berlaku coz ank sy sblum tu ade masukkan duit syiling dlm tempat ltak cd tu ek….battery weak maksud tuan battery kete ke…kalau btul, mayb la coz dah 4 tahun x pnah tukar bateri kete sy ni…harap2 bukan ecula rosak…coz mahal kan bnda alah tu…..adoiyaaiii…terima kasih atas khidmat nasihat tuan.

      Delete
    3. Sama2, saya hanya membantu =)

      Delete
    4. Kt mane nk dptkan ecu immobilizer mvyi model D54T ek?

      Delete
  18. Assalamualaikum...saya pemilik myvi se 1.5. Baru di daftarkan Julai 2012. Saya menghadapi masalah iaitu ader bunyi yang kurang menyenangkan seperti sesuatu longgar or yang sama waktu dengannyer kat area dashboard belah kiri. saya tak pasti apa bunyinya. bunyi tersebut di kesan sejak hari kedua kereta dibeli. Telah merujuk kepada sc arini..menurut staff sc..akan buat report n org kl akan turun tgk permasalahan kereta saya.Harap dapat membantu... sangat sedih..kereta baru tak dapat dikesan masalah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selalunya, kalau masalah ini sering berlaku pd kereta baru, mereka akan buat kajian agar dpt mengatasi masalah ini. Mmg mengambil masa yg agak lama. ttp pihak perodua akan cuba mengatasi masalah tersebut. Memo atau tech note tidak dikeluarkan lagi.jadi pihak svc center tidak dpt lakukan ape2 untuk mengatasi masalah tersebut.Mungkin akan ditukar satu set dashboard baru.

      Delete
  19. salam. s edi dari kajang.sy nk tny sket pasal keta myvi 1.3 manual 2008. mslnye ble jalan ade bunyi 'cikk cikk' (mcm mounting). pastu mase belok ke kanan msk simpang, ade bunyi dr bwh sblh kiri "deguttt deguut". 1 lg masa nk naik bukit keta mcm lembab sket. xpower. ape ek mslh nye? clucth ke x ok? or mounting yg x ok?? tlg bg advice. thanks.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin drive shaft. cuba cek juga absober mounting kereta anda.

      Delete
    2. ok.thanks.. ade kemungkinan benda lain lagi x??

      Delete
    3. yang naik bukit lembap tu mungkin clutch.

      Delete
  20. Power window xrosak...sy buka sendiri cuci bahagian dalam..kikis slow kat sentuhan pin..lps tu terus pasang balik...mesti ok...tp hati2 jgn sampai patah klip cover,pin,spring kecik di dlm.

    ReplyDelete
  21. assalamu'alaikum, saya pengguna kereta myvi 1.3 (2008). Masalah nya:-
    1. Apabila saya memecut kereta dari 80km/j ke atas, kereta saya berbunyi kasar ("rrrrrrr") 2. Lampu kereta sebelah kanan tak terang walaupun ditukar mentol baru, mahupun dari yg sebelah kiri.. Harap sudi bantu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bunyi kasar pada enjin? kalau pada enjin, maknaya enjin tersebut perlu diservice or overhaul. blh jg gn dicarbo.

      untuk masalh lampu, anda blh cek wiring lampu tersebut. jika ada yg longgar atau sudah mula reput.

      Delete
    2. terima kasih sebab reply. minggu lepas baru pi antaq check. diorang kata bearing tayar belah kanan ada problem. kena la RM220. yang masalah lampu tu pulak. depa kata wiring problem, nak kata kena charge RM800++, memang tak la nk tukaq wiring.., last2 check sendiri kat fius box tu, ada fius lampu yg problem..

      Delete
  22. As salam .... Sy pengguna viva elite x smpi setahun. Masalah nye radio kereta sy x brape nk dgr wlupun dh up ke max volume... Kenapa yer??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Radio mungkin ada maslah. blh cek kat perodau Svc Ctr, Masih ada Warranty lg. Percuma

      Delete
  23. a'kum bro.saye nak tanye skitla mslh myvi tahun 2005 saye ni.kalau tgh tekan minyak meter sampai 110kmh,stering bergegar,lepas minyak hilang gegar,tekan balik bergegar,lepas balik hilang gegar,dan seterusnya.hanya trjadi dgn kelajuan atas 110kmh.rim baru,tayar baru,aligment da buat,highspeed balancing da buat,driveshaft kiri kanan baru,absober ngan mounting absober baru,bush arm baru,disk baru,lining pad baru.tak tau ape nak buat da,cume mounting sblh gearbox je lum tukar.agak2 ape mslhnye ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stering rack mungkin penyenbabnya. tp myvi standard mmg begegar kalau laju sgt. Cuba lowed kan spring kete tu.

      Delete
  24. salam bro sya nak tya... sya pkai myvi 1.3 se tahun 2011.. x smpai setahun masa drive x kira jlan rata ke x, ad bunyi kat dashboard. knape? dah byak kali hntar svc perodua n ckap bnda yg sma... tp nothing changes...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kene claim warranty dashboard tu. mungkin ada yg longgar. Minta diorg buka dashboard dah cek betul2

      Delete
  25. lag satu... bila saya tkan pedal myak utk speeding, potong, or atas 80 km/j,, enjin ad bunyi cam geseran. kenapa...? ni under warranty kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. masih ada warranty..yg tu kene cek..bunyi geseran kat mana dan mcm mn?

      Delete
  26. Salam bro, Jika kereta dalam keadaan berhenti-pusing habis staring-jalan sedikit- ada bunyi nyaring (nyeeet-nyeeet)mcm bunyi(tali sawat longgar)tapi sekejap jer bunyi dalam 1 saat..bunyi pun kadang2 jer..masalah apa tu bro? tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin bunyi brake pedal yg begesel pada mula2 tu. tp blh cek di svc ctr untuk kepastian tuan

      Delete
  27. Assalamualaikum..
    Saya pemilik Myvi reg Tahun 2009, tapi ada masalah brek melekat(mungkin belakang) semasa kereta bergerak terutama bila pasang aircong. untuk pengetahuan, brek 4-4 dah servic.. ( cuci piston brek,tukar minyak brek dan sbg) tp masalah masih terjadi lagi.boleh beri pandangan x? harap dapat balas dengan segera.

    ReplyDelete
    Replies
    1. break melekat maksud nya x tendang balik, mungkin brake HUB di belakang sudah rosak. kene cek balik casing dia. kalau hadapan kene tukar brake padel.

      Delete
  28. 1 lagi maslah absober belakang sangkut.tapi belah kanan je..ada bunyi geledok2 lebih kurang

    ReplyDelete
  29. Salam bro..leh bg anggaran kos utk casing gearbox myvi manual sbb skru dah loose..skg minyak leaking

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy x pasti, tp bnoleh cal dan tanya sahaja ke mana2 svc cntr. xperlu pergi kesana

      Delete
  30. saya pemilik myvi 1.3 2010,bila masa nak tukar clutch plate dan aircond myvi saya tak sejuk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. clucth plate akan mula rasa tidak mkn apabila susah nk masuk gear dan gear berbunyi. waktu itu anda perlu menukar clutch plate kereta anda. untu aircond, bila rasa dah x sejuk, anda blh service air cond anda.

      Delete
  31. Jacky..smlm sy br tukar clutch plate myvi sy (facelift 2008) slps odometer mcecah 190k km & advise oleh mekanik perodua..costing near rm800..sy tukar skali casing gearbox sbb da loose so total cost rm 1.2k..

    ReplyDelete
  32. salam bro ...tanye ckt..blh bg detail ckt bunyi pada bahagian tayar hadapan tu?bunyi mcm duk-duk bile jalan x rata ke?kete sy ade masalah ni tahun lepas..lps tukar absorber link..trs ok..tp thn ni ade bunyi lg..sy try tanye kedai repair len die kate masalah brake..kalu tgk masalah no 3 disebabkan caliper brake..mane satu yg betul nie?tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang caliper, skru caliper tu dah longgar, so kene letak grease caliper. tp lama2 akan jadi balik. tp kalu tau workshop yg pandai tukar, diorg dah ad skru caliper yg dah ada getah yg blh tahan lama.

      Delete
    2. Saya cuma nk kan kepastian...adakah bunyi duk2 tu sperti bunyi absober abis...tq

      Delete
  33. masalah saya ialah radio player kadang off xde power pastu on balik
    sblm ni pernah masuk lubang pastu radio mati terus, selepas tu hantar ke perodua n perodua hantar clarion, clarion kata player rosak dan kos baiki 150 pastu saya x proceed. Tapi bila saya pinjam player rakan tak on juga padahal bila pasang dalam keta dia on. bila saya dapat player saya, saya test dan player tu masih ok dan berfungsi dengan baik. Pihak perodua kata dah tukar fius, tapi keadaan masih sama on and off

    ReplyDelete
    Replies
    1. masalh fius atau ecu. cuba tanya lg kt svc centre, minta diorg cek betul2...tp kalau tiada warranty, kene bersedia dgn duit.

      Delete
  34. salam...sy nak tanya..kereta myvi sy baru jer berusia setahun..myvi auto 1.3 lagi best..baru2 nie keta sy ada masalah dgn meter minyak dan range km..apabila sy isi minyak full tank,meter minyak tersebut tidak naik sepenuhnya..kemudian,yg peliknya meter tersebut kdg2 naik dan turun..n range km tue tak accurate..sy andaikan kemungkinan ada masalah float tp apabila dirujuk kpd bengkel katanya bkn masalah float minyak tersebut..kemudian sy rujuk kpd perodua plak,dia tlah reset meter tersebut..meter tue berfungsi seperti biasa selepas sy antar tue..the next day,masalah yg sama berulang kembali..kenapa yer??

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam, jika selepas reset meter, ttp jadi kembali, cik/puan blh la minta pihak perodua menukar meter odo baru untuk kereta perouda tersebut. kemungkinan adlah masalah meter itu sendiri dan blh juga masalah sensor di dalam tangki minyak kereta tersebut.
      untuk range meter liter/km, mmg tidak tepat. itu hanyalah anggaran sahaja. ia bergantung pd bnak faktor seperti cara pemanduan dan keadaan jalan itu sendiri.ttp kalau bw 60km/j di jalan yg lurus dan rata dan tidak membrek2, anda mungkin memdapat bacaan yang ideal. =)

      Delete
    2. Salam tuan,sy masalah sama seperti di atas,mcm mana cara sy nk reset meter??

      Delete
  35. salam bro..sye ade myvi reg thn 2010..skrg sye ade masalah bunyi berdengung mungkin dtg dr tayar blkg. makin laju sye pandu, makin kuat bunyi dengung..mgkn ini masalah bearing ke admin?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam, kalau bunyi seperti dengung "whom....whom..." kemungkinan besar bearing. ttp selalunya bearing akan mula rosak di tayar hadapan dahulu. Tp kalau bunyi seperti ketukan, itu adalah hub brake belakang.

      Delete
  36. salam bro,saya pakai myvi sxi 2010,sekarang mileages +- 60000km.bila patut saya :
    1)tukar fan belt (kosnya?)
    2)service radiator
    3)fuel filter myvi (kosnya?)
    lagi satu,saya dah buat alignment baru2 ni tapi masih xdapat tiptop align...apa masalah sebenarnya (tayar masih belum penah tukar)
    sekian

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. fan belt perlu tukar dlm 70km-80km..bergantung cara permanduan..kalau dah bunyi nyit2 tu, tukarla..kos dlm sekitar rm50.

      2.Radiator perlu di service setiap 20km dgn tukar cooling oil.

      3.fuel filter saya xsure, kene cek balik. sbb jarang org tukar fuel filter. tp oil filer enjin biasa la setiap kali service.

      4. mungkin tayar kereta anda sudah tidak rata, so aligment mmg susah untk dpt tip top cond. tp selalunya, kalau mileage dah 40000km, org dah kene tukar tayar sbb dah botak. awk pakai tayar jenis ape sampai blh cecah 60000km? just nak tahu, blh sy pakai kat kereta saya.

      Delete
    2. bro,soklan lagi nie..huhuhu
      1.radiator tu,bro cakap service maksudnya flush out semua air,coolant lama skali atau juz tambah sahaja air/coolant jika kurang?
      3.fuel filter tu,member saya yang pakai waja bagitau,dia tukar setaun skali untuk waja dia sebab katanya petrol kita guna kotor.nak jaga fuel pump katanya...ke myvi xde fuel filter?
      4.saya pakai tayar asal dari masa kete kua kedai (tayar kilang),silverstone power blitz 1800...

      Delete
    3. sebaik2 nya flush out semuar air coolant agar ia tidak bekerak di radiator anda kalau dibiarkan terlalu lama.

      ok, saya dah faham, better awak tukar kerana ia akan menjaga piston enjin anda.

      owh,tayar tu, sy pakai, 40000 km dah tukar. botak dah

      Delete
  37. sy ade masalah yang same dengan rule.
    kereta myvi sy dibeli pada tahun 2008 dan milage nya adalah 130k dan mempunyai masalah seperti berikut:
    1) bunyi 'duk-duk pada tayar apabila melalui jalan tidak rata. namun bila sy ke svs center, masalah ini tidak dapat dikenalpasti oleh mekanik di sana.
    2) apekah yg perlu sy buat? perlu ke sy menukar kepada absober dan mouting baru?
    3) boleh sy dapatkan anggaran kos sekiranya perlu tukar perkara tersebut.
    4) Sy juga terdengar bunyi ‘whom..whom’ pada tayar apabila membelok dan ketika memandu. Kenapa perkara ini terjadi?macamana nak selesaikan nya.
    T.kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam,

      untuk masalah bunyi "duk-duk", ia berkemingkiana adalah disebabkan pin caliper brake anda telah longgar. selalunya perlu menambah grease silicon. atau anda boleh menuakr pin caliper yang baru yang mempunyai getah.

      bunyi "whom-whom" semasa memandu kemungkinan adalah dari bearing tayar anda telah mula rosak. sebaiknya anda tukar secepat mungkin bearing kereta tersebut. kerana amat bahaya jika di biarkan. anada boleh juga merujuk masalah tersebut di mana2 pusat service perodua ataupun workshop kereta terdekat.

      Tq

      Delete
  38. Assalam bro..

    nak tanya, kereta myvi saya EZi 1.3 2006.so far xde masalah dengan enjin.cuma masalah aicond x sejukla kot..sebab penah servis sekali jer sepanjang 6 thn pakai..huhu :P..tapi nak tau jugak bila waktunya kereta perlu dioverhaul kalau xde apa2 masalah...kalau x silap macam honda civic fd kawan saya,dia overhaul selepas meter mencecah 100KM-120KM...so bagi myvi brape KM perlu kita overhaul enjin??boleh advice.terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,

      Jika enjin anda tidak ada masalah, lebih baik anda tidak overhoul enjin kereta anda, takut dari elok jd x elok. anda hanya perlu maintain dan menjaga service kereta anda sahaja. Untuk aircond tidak sejuk, anda perlu service aircond tersebut kerana habuk akan berkumpul pada blower aircond anda.

      Tq

      Delete
  39. Salam,
    Nak tanya pasal kereta saya, Myvi-Auto 2006, (full spec), Masalah:
    1- Suhu kereta tiba -tiba naik, setelah perjalanan 3-4 jam pada siang hari. Sebelum ni, tak pernah jadi macam ni.Baru lepas buat servis radiator dan top overhaul.
    2- Brek memang berbunyi apabila mula-mula start enjin. Dh pernah pergi sc, dia kata normal dan tak perlu bt apa2. betul ke macam tu?

    Harap dpt membantu.Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Untuk masalah radiator suhu tiba2 naik pada siang hari, kemungkinan besar adalah disebabkan kipas radiotor anda tidak berfungsi dengan baik. ada kemungkinan anda perlu tikas kipas radiator anda.

      Bagi maslah break berbunyi di waktu pagi, ia bergantung pada jenis brake pad yg kita pakai, kalau berkualiti, ia tidak akan berbunyi. Tetapi ada kemungkinan kera quality brake disc kita yang berkurangan. Suhu sejuk juga menjadi faktor kepada bunyi brake tersebut

      Tq

      Delete
  40. saya owner myvi SE (M) 2011..masalah saya ketika nk mmcut terasa seperti ada clucth (org ckp main clucth) pada al kali sy free je.Boleh beri komen x bro??

    ReplyDelete
  41. assalamualaikum

    saya pemilik kereta myvi 1.3auto.
    1. kereta saya berbunyi "jerking" bila saya on aircond..
    adakah kompressor kereta saya bermasalah?

    2. adakah kompressor bersangkut paut dengan enjin jika rosak?

    ReplyDelete
  42. salam bro;

    saya baru sahaja tukar gearbox myvi se auto saya disebabkan gearbox saya dah kong. masalahnya sekarang bila saya berjalan jauh bila saya tukar gear dari N ke D ada sedikit jerking yang tidak kuat... saya telah servis body throttle, adakah disebabkan mounting gearbox tu dah pecah? kalau biarkan kereta tu sampai keesokkan hari masalah jerking tu tiada lagi mengapa ye?

    ReplyDelete
  43. salam,
    saya guna myvi 1.3 auto,saya nk tya apakah sbab2 bila kereta yg saya pndu tiba2 menjadi slow dan meter mnyak menurun dengan tiba2..mula2 saya ingatkan myak enjin lpas tkar myak enjin still jdi jagk utk kli kedua..boleh x bntu sya

    ReplyDelete
  44. ralat
    * meter speed yg menurun bkn mter minyak

    ReplyDelete
  45. Salam,
    Saya nak tanya sikit, myvi saya ada bunyi kat bahagian belakang apabila lalu kat jalan tempat tak rata... Bunyi macam bonet belakang tak rapat.. Dah puas saya cari jalan penyelesain, still tak jumpa lagi.

    ReplyDelete
  46. salam bro masalah ni baru terjadi semalam air cord x sejuk,sejuk pun cam xde die jalan mcm kipas biase saje.. htr kedai isi2 gas x masuk2 kedai tu tgk die ckp compresor dh kong...adakah masalah compresor kong tu boleh berjangkit dgn part2 lain....brp kos bro nak repair agak2.?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, Masalah compresor. Tukar yg baru. Kos dlm 600-800.

      Delete
  47. salam bro.. saya nak tanya.. saya guna kereta myvi 1model. sdh gnerl overhoul,tukar ring piston dan berkaitan. pakai dalam 1 bulan baru perasan bila pagi nak start engin nampak asap putih berkepul2 keluar dari ekzos. mula-mula ingat mungkin pasal engin sejuk tapi bila temperature dan stabil masih ada lg sikit asap yg keluar.. bila dah bawa jalan 1km saya berhenti dan chek balik asap tu. saya tgok dah tak ada.. boleh bagi pendapat kenapa?? lagi satu. bila start engin bunyi dgr mcm kasar lepas 1 minit baru stady bunyi dia.. mohon di jawab bro.. huhuhhu..

    ReplyDelete
  48. Salam... Saya pakai myvi se 2010... Masalah kereta saya ni dh lame... Bila nk kuar parking, mase steering ke kiri or ke kanan, akan ada bunyi "ketok" kt bahagian depan kereta... Bila kereta dlm keadaan gerak 10km/h mase selekoh pun akan ada bunyi yg same jugak... Ble kereta laju xde plak bunyi... Saya dh tuka drive sharft pun still x solve jugak... Boleh tolong advise x?

    ReplyDelete
  49. Assalam..keta saya myvi 2008 manual..skrg ada bunyi ketukan dlm enjin..ms tkn klac hilang..SC kata bearing klac..semua dah tkr tp bnyi masih ada..harap tuan dapat mmbantu..

    ReplyDelete
  50. Salam,sy nk tau berapa minit kipas radiator akan mula brpusing sekirany kereta myvi mula dipanaskan,sbb kereta myvi sy lambat kipas berpusing sehingga 10-15 min,harap tuan dapat membantu

    ReplyDelete
  51. Hi nak tnya je.. mcm mna ya klu keta sy myvi 1.5 se bru je ambi bln December thn lalu tp nmpk mcm tayar blkng sblh kiri bengkok kluar sikit... apa nak buat ya? Plz urgent...

    ReplyDelete
  52. Salam bro,saya ada masalah dgn kereta saya myvi 1.3 tahun 2007 auto...masalah yg saya hadapi ialah od blinking bila dlm pemanduan...bila berhenti park ke n atau p..die hilang...cek kat sc x dapat detect.....pg pakar gearbox pun x dapat.cari....

    ReplyDelete
    Replies
    1. od blinking maybe torque converter yg rosak...cr halfcut dlm 650 xtermauk kos upah pasang...

      Delete
  53. assalamualaikum admin..nak tanye ni...kete sy myvi se 1.3 thn 2011,bile sy tekan brake,pedal makin lame makin tenggelam,walaupn da benti.semalam sy tukar master pump atas nasihat pomen,tp masih prob..bile bliding pump brake kt blakang kuar tak kuat..ke kene bliding kat abs skali (air brake system)...tq atas jawapan admin...:)

    ReplyDelete
  54. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  55. Admin.. Nak tanya kete time jalan lebih 40km/h dengar dengung sbelah depan.. Kalau berhenti atau slowkan kete dengung hilang…. kenape ye….. Mohon bantu…. Tq

    ReplyDelete
  56. Salam...myvi 1.3 auto...masalah saye..bila gear P nk tukar ke D akn ade bunyik clik..adekah itu tanda2 gearbox ade masalh...

    ReplyDelete
  57. Salam nak tanye otai skit kalau bawa atas 80km ade bunyi degun bahagian depan saye pakai rim 16

    ReplyDelete
  58. salam tuan,
    saya ingin bertanyakan kepada tuan mengapa kereta myvi saya tahun dec 2013 auto akan mengalami bunyi greekkk greekk atau mcm tidak smooth bila gear autonya bertukar dari gear dua ke tiga atau 20 - 60 km/h ...bunyinya agak halus dan hanya kadang kadang bila sudah memandu dlm 30 minit keatas ...tetapi bila waktu pagi sebelum 30 minit memandu tiada sebarang bunyi greeekkkk greekk itu ...saya sudah buat aduan kepada perodua service centre dan mereka pon sudah menukar water pump kereta saya tetapi bunyi greeek greekk ini masih ada ....persoalan saya adakah gear box saya ada masalah atau akan bermasalah ....minta tuan boleh beri pandangan apa yg patut saya buat ....saya tidak pernah menukar minyak gear sejak beli dec 13 hingga july 14 ....kalau diikutkan minyak gear hanya perlu ditukar selepas 40000 km atau dua tahun ....harap tuan boleh membantu saya ...terima kasih tuan ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ad kemungkinan gearbox ad masalah. Saya sarankan utk tukar minyak,gearbox. Perlu ikut jafual penukaran minyak gear box.

      Agak salah utk kita buat idea sendiri,bila,perlu tukar minyak,gearbox. Setiap enjin n gearbox tidak sama milage penukaran minyak.

      Delete
  59. Saya sa mslh tentang abs...bru pakai x smpi 2 tahun..bru2 bila tekan brek berbunyi...lmpu abs naik pada meter..knp jd cm tu ye...apa mslh nye...tlg bg pencerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah pergi SC terdekat?,masih ad warranty. Kemungkinan bunyi sbb brake,pad haus@ disc benkok@silicone greas kurang. Utk lambang abs, ini bermaksud sistem abs ad masalah. Kn cek betul2 di SC.

      TQ

      Delete
  60. sy owner viva. just nk tny mcmane nk on blutooth dkt radio kereta? supaya sy blh play lagu dr hp. puas sy search google tp tiada. Dalam buku Owner's Manual pon tiada. TQ in advance.

    ReplyDelete
  61. Salam.. Saya baru beli myvi XT Aug .. 1st start enjin kt rumah, kereta tiba tiba bunyi "mengaum" mcm tekan minyak bila gear free.. Knp yea ? Pastu baru bunyi normal mcm biasa.. Pelik

    ReplyDelete
  62. Assalam, nak mohon pandangan, Myvii saya bahagian belakang bila kereta bergerak dan berjalan di jalan tak rata akan mengeluarkan bunyi bergesel. Saya dah tukar absorber kiri dan kanan sebab dah tak berapa elok, namun masih juga ada mengeluarkan bunyi. Symtom bunyi tu macam masalah tulang anjing (lower arm wira belakang), tapi myvii takder tulang anjing pula. Adakah spring bermasalah atau ada part lain. Kalau saya henjut belakang keta pun ada kedengaran bunyi bergesel.

    ReplyDelete
  63. salam....skadar bertanya,,, kalau reset memory dkt auto tranmission... ape kesannye ehh??

    ReplyDelete
  64. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  65. Salam tuan..sy nk ty ttg mslh kete sy..myvi manual 08..signal berkelip then alarm bunyi bila lock pakai remote..so skang lock manual pakai kunci..radio pula mati terus.butang bluetooh jd sentiasa menyala.lagi satu,bila tekan brake jd mcm pijak span.padel akan slow2 turun smpai ke lantai..kete pakai abs.agak2 ap mslhnya yer..tq

    ReplyDelete
  66. kalau buat mounting engine myvi 1.3 berapa kos..? tq

    ReplyDelete
  67. salam bro, saya pakai myvi 2010.

    masalahnya adalah kalau rivers sensor bunyi panjang walaupun tiada apa di belakang.

    apa masalahnya dan brapa estimate kos repair di service center produa dan di kedai luar.

    ReplyDelete
  68. salam...saya pakai myvi 2007. masalah nye ialah kereta ni bergegar bila berhenti kat traffic light atau tgh reverse dan mengeluarkan bunyi yang bising terutama di bahagian bumper belakang. harap bantu

    ReplyDelete
  69. As salam..saya baru jer guna mayvi ni 3 bulan tapi cermin depan dah retak dari tepi..bukan disebabkan kena batu ke apa tpi dia retak..perodua ada waranty tak kalau camni..

    ReplyDelete
  70. salam boss..sy pemiliik myvi 1.3(A) tahun 2006..masalah saya cermin sebelah penumpang hanya bleh diturunkan sahaja..nak naikkan x boleh..ape masalahnya?
    dan berapa kos anggaran baiki?harap dapat membantu..tq

    ReplyDelete
  71. Salam saya pemilik myvi manual 1.0 tahun 2009 saya nk.tanya keta saya bergegar terutama nya dashboard n stering teruk sangat.enjin mengaum sepanjang jalan mcm bunyi langgar line timbul je.time kona lagi teruk bunyi nya..adakan disebabkan gearbox rosak

    ReplyDelete
  72. Salam.. Myvi SE 1.3 Auto 2010, o/d off blinking & huruf [D] pun blinking. Time laju, ok je. tp bila tpksa brek2 & plahan, br kuar blink2.

    For info, pnah tukar Gearbox selepas 2 hari dapat kete. Under warranty & free. Last 2 weeks ada meredah air banjir. Ada kaitan tak dgn mslh ni? Mahal x caj kt SC ? TQ

    ReplyDelete
  73. Salam.. Myvi SE 1.3 Auto 2010, o/d off blinking & huruf [D] pun blinking. Time laju, ok je. tp bila tpksa brek2 & plahan, br kuar blink2.

    For info, pnah tukar Gearbox selepas 2 hari dapat kete. Under warranty & free. Last 2 weeks ada meredah air banjir. Ada kaitan tak dgn mslh ni? Mahal x caj kt SC ? TQ

    ReplyDelete
  74. Salam bro,nak tumpang tanye skit..sy pakai produa myvi 2008 dan sy ade sikit masalah..knape rim sebelah kanan kete sy keluar lebih dari sebelah kiri ek?sy dah buat alligment,balancing,camber tapi still tak ok..

    ReplyDelete
  75. Assalam Bro, sy pakai myvi 2007, kenapa bila berenti kat trafik light RPM turun hampir 0.5 dan kekdang engin mati. Bila tukar ke gear neutral...RPM dia turun naik tak berenti. Tolong bro...fening ...

    ReplyDelete
  76. Sy baru beli myvi se 1.5 manual..maslh skg zclutch tinggi x blh adjust rendh disebabkn pakai hydroulic clutch.?..sy rasa x selesa dan ingin bertukar ke auto.?berape kos agak2nya tok penukaran tue.?

    ReplyDelete
  77. Salam tuhan..
    Saya menguna kereta myvi 1.5se( auto) kereta saya banyak masala..
    1.tayar depan berbunyi masa memandu..
    2.power window berbunyi sebelah kiri,kanan..
    3.meter minyak tak berfungsi..contoh saya mengisi minyak rm20 meter tunjuk 190km masa jalan tak turun pun mengapa masalah ini terjadi??

    ReplyDelete
  78. Salam tuhan..
    Saya menguna kereta myvi 1.5se( auto) kereta saya banyak masala..
    1.tayar depan berbunyi masa memandu..
    2.power window berbunyi sebelah kiri,kanan..
    3.meter minyak tak berfungsi..contoh saya mengisi minyak rm20 meter tunjuk 190km masa jalan tak turun pun mengapa masalah ini terjadi??

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pun sedang menghadapi masalah yang sama~ Orang kata tanda2x bateri nak kong klu meter minyak x betul~ Saya dah tukar bateri baru pun still x berfungsi meter minyak tu~ Lagi satu , alarm kete akan bunyi bila lock~ kena lock pakai manual baru ok~

      Delete
  79. Salam tmpg tanye knape gearbox myvi 1 model apabila masuk gear r gear lambat masuk ... kna tunggu beberapa minit baru jalan.. knp yee

    ReplyDelete
  80. salam..saya pakai 1.3 auto 2012...bunyi engine kadang2 bunyi krik2 n power xda...bunyi ni selalu keluar bila naik bukit...apa masalah ek..

    ReplyDelete
  81. assalam..mcm mne nk ilangkan bahang panas pada seat belakang myvi thn 2005 sy bile memandu dlm jangka yg lama

    ReplyDelete
  82. salam, nk tanya viva ada fuel filter? kalau ada dimana kedudukannya sbb saya try cari tapi tk jumpa

    ReplyDelete
  83. Nak masalah kete myvi 1.3 thn 2006 (M) baru tukar batteri sebulan lepas.Pagi td trn rumah nk gi kerja alarm tak leh buka langsung tak nyala.So saya pun buka pakai kunci dan bila buka kunci lampu dashboard langsung tak menyala dan kereta tak boleh start.So nk tanya ni masalah batteri or computer box? Bateri baru tkr sebulan lepas

    ReplyDelete
  84. Nak masalah kete myvi 1.3 thn 2006 (M) baru tukar batteri sebulan lepas.Pagi td trn rumah nk gi kerja alarm tak leh buka langsung tak nyala.So saya pun buka pakai kunci dan bila buka kunci lampu dashboard langsung tak menyala dan kereta tak boleh start.So nk tanya ni masalah batteri or computer box? Bateri baru tkr sebulan lepas

    ReplyDelete
  85. mcmana nak repair powerwindow bahagian penumpang hadapan?

    ReplyDelete
  86. Assalamualaikum tuan.Berapa Anggaran tukar seal bulb cermin power window..Bila bawa lebih 70 kmh bunyi angin masuk..

    ReplyDelete
  87. assalammualaikum. ttg myvi 1.3 SE (manual) saya . bila undur, kdg2 berbunyi sensornya dan adakala senyap sunyi sampai terlanggar dinding. Apakah masalahnya dan bagaimana nak buat yer?

    ReplyDelete
  88. Assalam Tuan..sye de msalah mngenai gear R sye..bile msok gear R je nk riverse kreta x brgerak lngsung..lpastu msok gear N tolak krta ke blakng jalan then jalan dlam 20 minit ke 30 minit bru gear R berfungsi ngn baik..knpe ek jdi mcm tu???

    ReplyDelete
  89. Assalamualaikum admin...klu meter kerata asyik reset avg selepas engine dimatikan kenape ye?..abes semua bacaan meter lari..myvi 1.5 lagi best

    ReplyDelete
  90. Salam. Nak tanya tntang myvi 1.3 ezi. Kalau kite tekan brek , pintu tak auto lock tu apa masalah dia eah? And kalau kita nk kunci pintu tekan alarm, nnti alarm tuh bunyi non stop. Mohon pencerahan

    ReplyDelete
  91. Salam. Sy nk tnya psl kereta viva manual 850.. hari tu sy start, ttba x blh hidup.. meter minyak dah kelip2 warning minyak dah hbs.. tp yg peliknya, baru selang sehari isi full.. hmpr 4x try start ttp x blh hidup.. lepas biarkan slma 10 mnt, try start baru hidup.. meter minyak tinggal 2bar.. selang 20mnt meter minyak naik 5bar.. ada sesiapa tau masalahnya? Tq.

    ReplyDelete
  92. As salam Tuan, saya punye masalahh OD dimana indicator dia berkelip. betul ke ada masalah torque converter? atau ada lain2. sebab saya ada baca kata kena tukar gearbox sensor.

    minta pandangan pihak tuan.

    wassalam

    ReplyDelete
  93. As'salam,

    Tumpang tanya, kereta myvi saya xley autolock selepas tekan brek. Bole tlg gtaw punca jadi gitu??

    Tq!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalah sama...bang dah stel blum masalahnyab

      Delete
    2. Masalah sama...bang dah stel blum masalahnyab

      Delete
  94. Bos..sy da krta viva..krta da kluar bunyi pelik bhgn dashboard dpn tu..seprtnya bunyi tu dtg dri stering..sekiranya sy memengang stering..bunyi pelik tu tak kluar..klu tak pegang..bunyi tu kluar..apa mslh tu ya

    ReplyDelete
  95. Bos..sy da krta viva..krta da kluar bunyi pelik bhgn dashboard dpn tu..seprtnya bunyi tu dtg dri stering..sekiranya sy memengang stering..bunyi pelik tu tak kluar..klu tak pegang..bunyi tu kluar..apa mslh tu ya

    ReplyDelete
  96. Salam bang, saya ada krta myvi model elegence 1.3.. 1st masalahnya metering minyak krita seem not accurate enough. sy isi full, besok on krita bar da kurang setengah. terkejut jg. sbb sblm ni xpernah. 2nd problem, bulan yg sama, player tidak boleh on, bila krita on saja sepatutnya jam akan on dulu dan manually kita on player, tetapi dlm kes sy ini player sy shown "PERODUA" di screen. dan hanya disc sahaja yg boleh dimainkan. Apa masalah tu ya ? sigh~~~

    ReplyDelete
  97. Salam bro,
    sy guna myvi 2009..bila petrol smpai dua takuk sbelum E, mesti aircond bau petrol, apsal ye? mintak pencerahan

    ReplyDelete
  98. Salam bro... Kalau hanya lampu pd radio saja yg tidak nya apa masalah... Ssh nak cr channel waktu mlm sbb tak nampak

    ReplyDelete
  99. Salam...saya mgunakn myvi extreme...masalah saya ialah pemain dvd tu dh tak berfungsi lg...bila kita start enjin...yang keluar kat skrin hanya layar putih dengan logo perodua...apa masalahnya?

    ReplyDelete
  100. Salam.. bro..saya pengguna myvi ez auto. Masaalah saya ialah setiap kali nak mulakan perjalanan OD signal akan hidup dan berkelip. Apabila ini berlaku gear kereta blh bertukar dari gear 1 kpd gear 2 sahaja.setiap kali ini berlaku saya akan cabut bateri dlm 5saat dan pasang semula signal akan mati dan gear akan lancar.

    ReplyDelete
  101. Salam.. bro..saya pengguna myvi ez auto. Masaalah saya ialah setiap kali nak mulakan perjalanan OD signal akan hidup dan berkelip. Apabila ini berlaku gear kereta blh bertukar dari gear 1 kpd gear 2 sahaja.setiap kali ini berlaku saya akan cabut bateri dlm 5saat dan pasang semula signal akan mati dan gear akan lancar.

    ReplyDelete
  102. Salam.. bro..saya pengguna myvi ez auto. Masaalah saya ialah setiap kali nak mulakan perjalanan OD signal akan hidup dan berkelip. Apabila ini berlaku gear kereta blh bertukar dari gear 1 kpd gear 2 sahaja.setiap kali ini berlaku saya akan cabut bateri dlm 5saat dan pasang semula signal akan mati dan gear akan lancar.

    ReplyDelete
  103. salam..sy pengguna myvi se auto..nk brtanya..skrin radio tu boleh di adjust ke brightness nye? trlampau terang bile driving waktu mlm..tq in advance

    ReplyDelete
  104. myvi saya bila bawak laju..akan berbau hangit..bau dalam kereta.ada sape2 tau kenapa

    ReplyDelete
  105. salam. sy pengguna myvi se auto. masalah kereta sy ni x blh brek mengejut msti brek akn loose lps tu. bwk kdai ckp masalah ABS...kne setting blk gune komputer tp kerap sgt jd cmtu...knpe ye? sekali setting kne caj rm50 plak tu....pls helppp

    ReplyDelete
  106. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  107. Salam.sy Aishah ingin bertanya mengenai masalah break.
    1.ketika diatas bukit kereta sy mati enjin sbb klush dan gear x balance.kereta terus menggelungsur kebelakang.bila tekan break kaki, break kaki mengeras.tarik handbreak pula, handbreak tarik tapi tidak lock..alternatif lain sy hidupkan enjin terus masuk gear satu utk elakkan ianya menggelungsur...ianya berlaku ketika sy berada di cameron ketika membawa ibubapa sy bercuti..masa tu br 2bulan kereta myvi sy keluar. Balik dari cameron sy g hantar semula ke produa utk check. Masalah enjin mudah mati dpt diselesaikan..handbreak dan break kaki masih menghadapi masalah.
    2.Bila sy tekan break kaki kadang2 break ni mengeras..sy terpaksa lepaskan break dan tekan lagi sekali utk kali kedua. Dah hantar ke produa tp mereka x jumpa apa masalah sebenar.
    3. Bila turun bukit secara mengejut, break kaki tidak berapa mencengkap dan mengeluarkan bunyi bergasel dgn benda lain..pada masa yg sama break kaki tersebut akan rasa bergegar dan mengeluarkan bunyi yang sgt kuat. Sy dah hantar produa utk check tp masih lg berlaku.selepas itu gearbox sy akan dengar bunyi.bila sudah bbrp puluh kilometer ianya akan senyap seperti biasa..sy menggunakan kereta myvi se jenis manual tahun 2013. Tolong bg idea apa patut buat
    4. Ketika menarik handbreak keatas utk elakkan menggelungsur dari atas bukit saya dapati handbreak sy tidak mencengkap dengan kuat..sy perlu menggunakan break kaki utk menampung kereta drp menggelungsur kebelakang secara perlahan2
    Isu break sy ni dah byk kali sy inform pada produa stp kali hantar service. Tp bila mereka check,mereka x jumpa masalah sebenar..setakat ni sy x pernah lagi service kereta sy selain di pusat service produa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam encik.. kereta saya pernah hadapi masalah sama.. isu handbrake tu.. selepas saya tukar brake pad @ brake shoes yang lebih berkualiti.. masalah saya selesai.. sekarang saya hanya guna brake pad @ shoes jenama ferodo..

      mengenai brake kaki yang agak keras semasa enjin mati itu adalah normal.. berbanding semasa enjin hidup brake lebih ringan@lembut sbb dibantu oleh brake servo@booster..

      harap dapat membantu..

      Delete
  108. assalammualaikum.. saya ada satu masalah dengan gearbox auto myvi saya. masalah dia bila saya drive guna mode "D" hanya 1st gear saja masuk.. (tidak bertukar kepada gear 2nd dan seterusnya.) apa masalahnya ye.. ATF ori perodua da ditukar dgn filter skali.. adakah disebabkan sensor atau lain2 masalah... stall test juga da buat.. keputusan baik.. da buntu.. harap dapat bantu..

    ReplyDelete
  109. Slam..bos apa ke mslah krta viva tidak dpt start viva 850....sllu nya lao kta on kunci masti ada bunyi kat injin tek tek dua kli bru start hidup kn...na skrg ni bunyi tu da hlang.sbb tu la injen x bleh start....apa ke mslah ni tuan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. waalaikumsalam kemungkinan fuel pum problem,

      Delete
  110. Assalamualikum, saya nak tumpang tanya. saya pakai Myvi 1.0 manual dan ada 2 masalah saya hadapi walaupun kete masih ok.

    1st, setiap kali tukar minyak hitam selepas 3 mngu saya kene topup minyak hitam lagi dalam 1ltr..semua dah tukar dan asap putih pun xde kuar bawah pun xde leaking. adakah saya perlu buat top overhaul??

    2. bile enjin dah jalan lame, klau naik bukit dan ade libih dari 2 orang kereta saya berat dan xbole naik..diorang kene turun dulu bru bole jalan..kenapa eh?? kene tukar cluth plate ke??

    hrap dapat bantu...terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam sy jawab soalan yang pertama tu ye.
      sy pernah jadi enjin bunyi kasar,mnyak hitam kurang & asap putih keluar, so cara ny sebelum tukar mnyak hitam ,flushkn dulu mnyak enjin,dan pakai mnyak hitam yg pekat 20-50 dan speed jgn lebih dari 120kmh inn sha allah mnyak hitam xkan makan banyak.

      tk.

      Delete
  111. Salam tuan..kereta myvi saya 1.0 ade bunyi mcm kipas bising time tekan minyak..bile lepas pedal minyak dia senyap..time benti kt trafic lite n mase enjin running kete x gerak bunyi bising tu xde..saya myvi manual 1.0

    ReplyDelete
  112. Myvi Advance 2017..hari pertama ambil keta ada bunyi2 bahagian cermin depan sblh penumpang..2x htr SC tp bunyi gegaran cermin tu masi ada...yang lucu SC tu cakap pasal tinted...tp sebelum pasang tinted pn da ada bunyi...pa pandagan tuan..tq

    ReplyDelete
  113. selamat sejahtera.saya pakai produa viva..saya nak tanya sebab apa bila kita pandu masa kita tngah drive masa nak tukar gear atau berhenti..saya dah tak tekan minyak tapi rpm saya tinggi lambat turun…masa drive je..kalau masa parking tekan minyak ok je..xda masalah..cuma masa tngah drive tu…dah lepas minyak tpi rpm masih tinggi lambat turun..apa masalah dia..

    ReplyDelete
  114. Assalamualaikum.
    Kereta saya myvi 1.3 2006.
    Bunyi 'tang' sekali bila roda depan dipusing maksimum,semasa(undur /maju).
    Lower arm, tie rod, sober,sober maunting, stabelizer (satay) dan dry shaft dah tukar.macam2 juga dibuat Forman, masih buntu mencuba, bunyi masih tidak terhindar.
    Tuan, bolih minta bantu dari kepakaran tuan. Mohon maaf sekiranya mengangu

    ReplyDelete
  115. Halo bos tnye skit myvi sy sportlight x menyala.mentol baru dh tetap jgk tk mnyala.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Halo bos,sy pn jd MCM tu jgn,xthu apa masalah nye,

      Delete
  116. Hi bro... myvi lagi 17... bila on spot light central lock berfungsi... yg kedua... bunyi bising mcm bunyi tayar dah 6 tahun... tyr sebelah kiri... adakah bearing... dryshaft... mohon pandangan dan bantuan tuan... tqvm

    ReplyDelete
  117. Hi bro... myvi lagi best 2017... bila on spot light central lock tidak berfungsi... yg kedua... bunyi bising mcm bunyi tayar dah 6 tahun... tyr sebelah kiri... adakah bearing... dryshaft... mohon pandangan dan bantuan tuan... tqvm

    ReplyDelete
  118. Hi..sy guna myvi 1.3(auto)..
    Kenapa bila sy start engine kereta rpm naik sampai 2 tp bila dan engine panas br la rpm pandai turun sikit2 smpai jadi normal balik..
    Dan kadang2 masa kereta parking dan aircorn still on,kereta seperti nak padam..

    ReplyDelete
  119. Assalamualaikum.. saya pakai myvi 2011 auto.. nak tanya, apa punca dan sebab bila bawa kereta melebihi 80km mesti jerking.. ada sapa2 boleh bantu?

    ReplyDelete
  120. asslmm..sy guna myvi 2010 1.3 auto.. O/D light blinking dan la,pu bateri jugak..dan gear tah kemana2..flooring pun dia jalan slow n meraung mcm mintak penangan ..pegi kedai autohaus KL pandan indah dia tukar crankshaft position sensor 1() rm300 gearbox sensor 2xrm280..untuk bateri pulak dia kata altenator dh rosak..recon rm400 pastu dia sarankan pakai bateri amaron NS40 rm 205 untuk baiki kerosakkan yang pada awalnya td tu..ini mharga semua tidak termasuk minyak hitam oil filter dan labour charge..bila test bwk,still masalah yg sama..keesokkan harinya setelah dihubungi,pomen bagitau sensor baru yg dia baru gantikan tu yg rosak,dan dia dh gantikan dgn yg baru..bila test drive o/D light n bateri light xmenyala dh..dan kereta bole jalan,tetapi gear mcm jadi panjang nk bertukar..bila sy tanya,dia bgtau kna tukar itu ini lagi..adakah sy sudah ditipu hidop2??

    ReplyDelete
    Replies
    1. apakah sebenarnya kerosakkan pada myvi sy tersebut??

      Delete
  121. Mau tanya lampu tinggi tidak marak sebelah kanan sebelah kiri marak. . . lampu rendah ok pula

    ReplyDelete
  122. Assalamualaikum.. tolong.. alza sy air bertakung di bahagian penumpang hadapan sebelah pemandu.. sy dapati ia mula basah di bahagian hujung kaki di bawah dashboard.. walaupun kereta sy dh parking lama, tapi klu hujan lebat tetap akan basah.. ape sebab n punca ye

    ReplyDelete