" Ya Allah, bahawasanya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikan itu ialah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindungan Mu.

Ya Allah jika rezekiku masih diatas langit, turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika ia (dari yang) haram maka sucikanlah, jika masih jauh dekatkanlah,

berkat waktu Dhuha, Keagungan, Keindahan, Kekuatan dan Kekuasaan Mu,

limpahkanlah kepada ku sepert kau limpahkan kepada hamba-hamba Mu yang saleh ."

Saturday, May 28, 2011

Masalah yang sering dihadapi kepada pengguna VIva yang baru beli kereta tahun 2011

Sebagai seorg pekerja Perodua di Service Center, setiap hari saya akan menerima complaint dari customer tentang kereta mereka. hari ini saya hanya nak cerita pasal kereta viva je..kereta perodua len, saya cerita kemudian.

Antara masalah yang sering dihadapi oleh pengguna viva ialah:

1.Bunyi Angin
2.Bau Asap kereta hadapan masuk ke dalam
3.Enjin begegar dgn kuat
4.Drive shaft berbunyi (walaupun kereta baru)
5.tingkap gegar bila drive sambil buka tingkap (tak percaya, cuba try buka tingkap separuh, lps tu drive la).
6.Radio x berfungsi dengan baik
7.Aligment lari
8.tayar belakang begegar
9.Clucth plate terbakar. (jarang berlaku)
10.air cond x sejuk (jarang berlaku)
11.yang paling teruk sekali, gear box bermasalah.

Banyak bukan, ada 9 complait yang saya sering terima dari pengguna Perodua VIVA.

Tapi anda jangan risau, selagi anda service mengikut jadual di PERODUA SERVICE CENTRE, semua pekara dia atas masih dalam warranty 3 thanu @ 100,000 KM (mana yang terdahulu) oleh pihak PERODUA, makna warranty ni maksudnya sebarang kos ditanggung oleh Perodua(FREE!!, xpayah keluar duit pun). event gear box dari jepun tu yang beharga rm18,oo0 termasuk torque converter. lagi klu anda ada EWP,Extended Warranty Period. mmg senang nak claim warranty kereta Perodua anda. Ynag penting anda jgn service di luar, Service la di Service Center Perodua.

anatara sebab-sebar masalah di atas berlaku disebabkan kerana:

1.Bunyi Angin: Air press(door visor, run door glass dan whether strip. (boleh tukar free kat Perodua Semua ni)

2.Bau asap:di sebabkan lubang di air ventilator di hadapn ada lubang utk circulation pengudarran dlm kereta, x blh tutp, klu tutup bau dlm kereta akan teperap.

3.enjin begegar dgn kuat: ini keran enjin 1000cc yg menggunakan DVVT memang begegar dgn kuat,NORMAl.(sbb tu viva laju). tp klu gegar enjin bertambah kuat compare dgn masa mula2 beli, dah pakai kereta dlm 2 thn ..makn nya kene tukar engine mounting..(free, klu dlm warranty lg) Harga 1 engine mounting dlm RM160. ada 3 engine mounting.

4.Drive shaft berbunyi (walaupun kereta baru): drive shaft rosak disebabkan vendor x qc betul2. pg je Perodua Service Centre, claim warranty.

5.tingkap gegar bila drive sambil buka tingkap (tak percaya, cuba try buka tingkap separuh, lps tu drive la):inner run door glass dan ada satu getah kat dlm pintu tercabut..kene gam betul2 bg elok. free je repair kt Perodua

6.Radio x berfungsi dengan baik: masalah dari vendor lg. pegi Perodua, dan repair..

7.Aligment lari: xde dalam warranty skrg ni..kene buar aligment sendiri.

8.tayar belakang begegar: rear brake hub LH and RH dan bearing kereta belakang rosak. Tukar Baru kat Perodua.

9.Clucth plate terbakar. (jarang berlaku): disebabkan cara drive kereta..lg2 masa bw kat cameron higland..mmg cepat haus cluth ni..saya pun x th kenapa clutch gear box manual perodua ni cepat terbakar..(saya suggest..beli la kereta Auto)

10.air cond x sejuk (jarang berlaku): ni tukar je aircond compressor baru kat Perodua..Fee


11.yang paling teruk sekali, gear box bermasalah: yg ni mmg x boleh buat ape..claim warranty selagi masih ada warranty kereta anda...tukar gear box dr jepun seketul..

Saya harap Ilmu yg saya sampaikan ini berguna utntu anda semua.

sekian.

236 comments:

  1. masalah bau asap masuk dari hadapan kereta tu tak ada cara penyelesaian lain ke perodua boleh buat!!! kalau macam nie ramai pemandu kereta perodua boleh mati keracunan asap le....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kene buka dashboard tutup lubang asap tu masuk. tu je yg ada

      Delete
    2. Buka bonet depan, perhati pada bahagian wiper motor, brake motor, dsb. ada beberapa lubang kecil (utk skru agaknya) yg menyebabkan bau masuk ke bahagian wiper link (dalam tu ada air intake utk aircond). Tutup lubang kecil tersebut dengan gam silicon. Saya dah cuba kat waja bau minyak/enjin hilang. Perlu diingat asap tidak keluar dibahagian enjin. Jika keluar juga kena hantar kedai ekzos mayb ada kebocoran. Bau yg selalu kita hidu adalah bau enjin atau minyak. Jika bau minyak, solartape keseluruhan hos bahanapi dan periksa samada bau masih ada. Jika confirm punca dari hos bahanapi, hantar pomen utk tindakan lanjut.

      Delete
    3. bleh tunjuk gambar x...atau bgi no phone nk whatsap...

      Delete
    4. Sy guna viva at...nape bila sy idup kn engin...msuk gear D nk jln mati...ape punca dia tlg bg pencerahan

      Delete
    5. Gear 1 Dan gear reserve kostan. Memang susah masuk viva 660 boleh tolong apa masalah. Boleh tunjuk gambar.

      Delete
  2. skang viva waranty 3tahun perlu tambah bayar lagi bap untuk extended warranty lagi 2 tahun dan cover seperti di atas juga atau limited yer?.. boleh jelaskan cket..

    ReplyDelete
  3. Bro..nak tanye sket...apa fungsi engine mounting tu...dan nak tau gak berapa kos tukr timing belt viva...

    ReplyDelete
    Replies
    1. fungsiny tempat duduk tu engine..kalu getah ny da mati atau koyak jd keras

      Delete
  4. salam,

    saya nak tukar engine kancil lama 850 kepada viva 850. boleh ke..? saya budget ciput. harap dapat membantu.

    email saya

    rdzuan@gmail.com

    terima kasih

    ReplyDelete
  5. gambarburuk :untuk bau asap tu, service center boleh buat sebenarnya, anda perlu complaint kata ada bau asap. mcm mekanik saya, diorg akan buka dashboard, dan tutup lubang tu dgn span dan di gam dgn betul..walaupun kerja ni xde dlm skop perodua, tp sbb bnyk sgt complaint, fore n mech tmpt sy kerja wat cara ni utk hilangkan bau asap..lps buat mcm ni..cust dah x dtg complaint bau asap.

    nekisa :untuk extended warranty period (EWP), anda perlu bayaran tambahan dengan syarikat INS kereta anda kerana EWP ini di tanggung oleh INS comp yg telah membuat perjanjian dg pihak PERODUA.(maknanya PERODUA dah tak cover selepas 3 thn, tp INS comp yg tanggung). saya suggest amik P&O ins. sbb senang nak claim INS dgn diorg. EWP xcover mcm part2 PERODUA cover, tp major part kabnyakan nye di COVER oleh EWP. CTH:- Gear Box,Engine, Drive Shaft, absorber, bearing, master switch tingkap dan lain2. (blh baca dgn detail di SIJIL EWP anda.(selagi service cantik di PERODUA).

    Dr. Sihat:Eng mounting ni pemegang engine viva anda untuk chasis body kereta anda. Ia akan menyerap gegaran engine anda supaya kereta anda tidak akan begegar kuat semasa eng hidup. kos penukaran 1 set timing belt viva termasuk labour, v belt, dan aircond belt di PERODUA RM350++. (nanti sy brth lbh detail di post akan dtg)

    RYAN:boleh, ttp amat rugi kerana kos nye amat tinggi. Eng baru PERODUA di kereta spt VIVA,Myvi, dan Alza terdapat bnyak sensor, dan modufikasi lain berbanding engine kancil yg mengginakan kaburator. setiap part kancil dan viva di bahagian kancil berbeza. lebih baik anda jgn menukarnya.(takut brake down kt jalan)

    ReplyDelete
  6. nak tanya.. keta sa ada masalah dalam minggu ni.. bila tekan pedal brek ja mulalah kedengaran bunyi2an mcm masuk gear reverse dan lagi waktu tekan pedal break dan pasang signal kecemasan mcm semua lampu kereta malap saja.. tolong info pada sesiapa yg tahu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bos,mslh kreta bos tu ape punca dia,kreta sy skg ada mslh yg same..

      Delete
  7. AngelzGaban:
    Kereta awak auto@manual? masa break tu steering gegar kuat tak? Kalau gegar, maksudnya Disc kereta awak dah gelong.

    Untuk lampu malap masa tekan break & pasang lampu kecemasan, itu pekara biasa. tapi kalau terlalu malap sehingga tidak nampak, awak perlu hantar ke pusat service Perodua untuk pemeriksaan lanjut. masalah elektrik lebih mudah di kesan menggunakan alat DSII yang terdapat di Perodua Service Center.

    ReplyDelete
  8. salam, saya baru jek pakai keta viva auto elite dalam lebey kurang 40 hari cam tuh. selepas 2 minggu pakai keta tu, ada bunyi kuat kat keta, especially time mula2 nak stat jalan n masa nak masuk selekoh. bunyi kuat gila sampai membe saya yang follow dari belakang pon boleh dengar. masa yang saya balik 2 minggu lepas pulak hujan lebat, memang keta tu bunyi ja sepanjang jalan. yang saya pelik tu, keta baru, if dah 10 tahun pakai no wonder lah bunyi cam tu kan. pelik3!!!

    ReplyDelete
  9. asmahan:boleh saya tahu bunyi itu dtg dari mana?. Cth dpn, engine, tayar depan or belakang? Klu dr tayar hadapan, selalu nya support assorber @ lower arm. Kereta anda masih ada warranty kan? Bw ke pusat servis perodua yg terdekat untuk pemeriksaan lanjut.

    ReplyDelete
  10. Salam nak tumpang tanya berkaitan perodua service...warranty barang yang kita tukar baru dari perodua service berapa lama ya?contoh cluch?kereta xpenah miss dari service kt perodua service?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Clutch Plate tiada warranty sebab ia adalah wear and tear part. tetapi klu clutch plate itu baru pakai seminggu ttp dah terbakar, pihak perodua boleh mengkaji kes tersebut, samada dari segi kualiti part tersebut ataupun cara pemanduan. jika kualiti part, boleh claim warranty. klu x, x boleh la.

      Tq

      Delete
  11. Salam, just nk share poblem..kete sy ada masalah skit..berkaitan asap yg kuar dari depan kereta..kebetulan masa tu jem dan hujan..so terperasan mcm ada asap yang kuar dari bhgn depan..just nk tau ape punca nye ye sdgkan b4 ni xde terjadi mcm tu...harap dapat membantu

    ReplyDelete
    Replies
    1. asap yg keluar ini disebabkan enjin yang terlalu panas. mungkin cooloing systems kereta anda tidah sebaik dahulu. adkah kereta anda sudah melebihi 3 tahun? jika ingin kepastian lebih lanjut. boleh pergi ke pusat service. ini adalah kerana jika terlalu panas. boleh menyebabkan kebakaran. ttp mungkin ia tidak merbahaya kerana jika tidak hujan tiada asap yg keluar. saya ingin tahu, adakah setiap kali selepas memandu viva anda, anda akan terbau hangit di hadpan kereta anda, terutama di bahagian enjin.?

      Delete
  12. Salam..
    maaf tumpang bertanya..
    kenapa pedal clutch mengeluarkan bunyi bila kita tekan? sebelum ni x penah keluar sebarang bunyi (baru 2 3 hari ni saja ia berbunyi)..bunyinya seperti sesuatu yg bergesel dgn kepingan getah.
    untuk makluman: kereta sy ialah viva 850

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anda perlu memeriksa pedal shift tersebut. Cuba bawa ke workshop perodua berdekatan. Inspection hanya rm18. tetapi kalau ada warranty, ada layak mendapat inspection percuma

      Delete
  13. cuba cek skru kt pedal clutch tu...

    ReplyDelete
  14. Hai semua..saya nak mintak tolong ni. Kereta saya viva 1.0.Dah 3 thn guna. Masalah kereta saya ni bila tekan minyak dan berada d jalan raya ada bunyi krik..krik..krik... ini bukan masa brek ya..saya mksudkan masa menekan minyak. Bila tak tekan minyak ok.tekan minyak bunyi dtg balik. Ada pandangan tentang perkara ini..? Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bunyi itu dtg dari mana? pedal minyak or enjin?

      Delete
  15. salam...viva elite saya ade masalah tayar belakang gelong..dua2 blah..hari tu dah hantar ke P@ service..dia kataa sebelah kanan saja yang kena tukar bearing dan hub...sebelah kiri ok...tapi bila saya jack sendiri dan pusingkan tayar kiri tu..memang ada gelong...apa yang perlu saya buat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak tukar yg kiri dulu..masa tukar, awak cek kat depan mekanik diorg & foremen, cakap kat diorg "tengok, gelong kan ni....klu diorg x puas hati...suruh diorg cek balancing tayar tu..dari situ akan th tayar tu yg gelong or bearing and Hub yg rosak...Kalau awk xpuas hati dgn jawapan diorg, awak cakap nak jumpa dgn service manager @ soe kat situ, ckp saya xpuas hati sbb tayar kiri belakang sy x gelong, sy rasa bearing n hub yg rosak"...ok..

      Delete
    2. saya bawak ke kedai tayar...foreman tu pun cakap hub problem..saya nak cuba bawa ke cawangan lain...suruh diorang cek balik...tima kasih

      Delete
  16. salam..lord fahmy da akaun FB?
    mcm nak tahu absober muonting depan rosak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada, searh Fahmy Anaur.
      Kalau nak tahu mounting absober depan dah rosak, selalunya akan berbuyi dan brake kadang2 gegar.

      Delete
    2. syukran.arigato..moga Allah blas bagi hamba yg berkongsi ilmu...maaf lord saya dah searh fahmy Anaur xjmpa.blh tlg bagi e-mail?

      Delete
    3. awak bg email awak..nanti sy add. sbb sy x approve org yg saya x kenal.. maaf ye.

      Delete
    4. Salam admin, boleh tolong add saya muhd_ammar786@yahoo.com , saya ada benda nak tanya admin.

      Delete
  17. rtez1985@yahoo.com jasa awak amat dihargai

    ReplyDelete
  18. askm kereta saya pulak ada bunyi berdengung.lepas tukar brake pad hari tu terus ada bunyi.tak tahu nak buat ape dah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. awk gn kete ape,myvi,viva or alza? kalau bunyi mcm 2,biasanya brake pump ada masalah. ataupun brake disc bengkok.biasanya berlaku pd myvi.cek disc dulu.kalau gelommg awk kn buat skiming disc.kalau ada waranty free,tp kalau xde,rm60. kalau awkwbiarkan gelong,disc awak akan rosankan brake system n brake awk akan pecah disebabkan terlalu panas.

      Delete
    2. tq sebab sudi balas,saya pakai viva,saya baru je lepas skimming disc tapi still ada lagi.

      Delete
    3. awk dah bw ke svc center perodua yg terdekat ke?(jgn pergi dealer perodua, biasanya mereka tidak akan layan complaint). Kalau dah, ape explanation diorg kepada anda. Jika anda tiada warranty tidak ape kerana cas untuk check kereta hanya RM18 sahaja di perodua svc center
      sgt berbaloi kalu mereka dpt mengenal pasti masalah anda. kalau blh dtg la pada har isnin-jumaat sahaja.sabtu tidak di galakkan.

      tq

      Delete
    4. tambahan: kalau disc mmg bengkok, and br je buat skimming disc, ia akan mengeluarkan bunyi kalau brek.tp ia bersifat sementara. mcm viva saya..mkn masa 2 bln br hilang bunyi tu.

      Delete
    5. salam,saya baru je hantar ke svc centre,tapi diorang tak jumpa juga apa problemnye?ada bunyi macam ktek ktek bila nak tekan brek.Tapi bila pagi(dalam keadaan sejuk)dia takde bunyi plak.ada orang kata lower arm tak ketat.tak tau nak buat ape lagi kedai luar pun dah pergi juga.TQ

      Delete
    6. disc brake ada cek x? gelong ckit rasanya....

      Delete
    7. Salam saya baru je lepas pergi bengkel biasa,pomen kata ni berkaitan dengan pin calliper brek.kene tukar calliper brek.
      saya tak tukar lagi takut kene tipu pulak.

      Delete
    8. Caliper Break boleh juga penjadi penyebab nya. Tp kalau pin caliper selalunya hanya akan berbunyi bila lalu di jalan yg tidak rata. Kalau kereta ada warranty, blh tukar percuma di Perodua.Kalau tiada, mmg kene bayar. xsilap saya harga dalam rm500 utk caliper break tersebut.

      Delete
  19. tumpang tnye..kete sy dh 2 tahun..bile nk stop je, contoh drive pastu benti kt trafic light msti kete gegar..tu sbb mounting ataupon plug nk kong/longgar?mintak kepastian dr tuan..

    harap tuan dpt emel ke 69mash.potato69@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk kereta perodua,bisanya spugplug perlu ditukar max setiap 20km.ini untuk memastikan kelancaran pembakaran enjin.kalau x tukar,kete akan semput.ttp kalau dh tukar,tg stil semput,coil engine dah mula rosak.kene tukarla.ada jg kemungkinan engine mounting.kn cek dahulu

      Delete
    2. Tuan kalau coil engine mcm mana tue tuan bleh bagi gambar ker....

      Delete
  20. salam..nak tnye.tadi sy pergi servis kete viva elite sy.pastu org servis tu ckp absorber mounting longgar.die suggest suruh tukar tp sy decide x tukar dulu.utk makluman,sy akn drive kete tu dr serdang-kTerengganu pasni without tkr absorber mounting tu.agak2,leh tahan ke ek?@risiko sgt2 kalo x tukar?kete ni cume wat long distance driving (Ktrengganu-serdang)bln feb aritu aftr servis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk kes ini, mouting utk absorber depan sahaja. tidak jadi masalah untuk tidak menukarnya. boleh jalan jauh lagi sbb ia hanya longgar sedikit dan menyebabkan bunyi dihadapna saja. tp skru pengikat masih kuat di bahagia absober tersebut. tp untuk kebaikan, bila ada masa free terus tukar mounting absober tersebut. mmg akan makan masa yg lama jika ingin menukarnya kerana tidak mudah untuk membuka yg lama dan memasang yang baru.

      tq

      Delete
  21. Askm saya nak tanye apa kegunaan drain gasket,sbbnye bile saya buat servis kat perodua centre msti diorang tukar kalau kat bengkel luar dia tak tukar pulak?perlukah saya tukar setiap kali buat servis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tidak perlu sebenarnya. ia nya hanya perlu ditukar jika gigi skru tersebut dah haus, menjadi tajam. so akan jadi leaking dekat oil sump.Kegunnan nya adalah untuk membuang minyak enjin yg lama semamsa di service.

      Delete
  22. salam. saya guna viva auto. masalah saya, bila masuk gear drive n reverse n bawa slow je..mcm ada bunyi 'gegegegee' sikit means mcm begegar skit kat depan. n bila berhenti kt trafik light pun sama. kenapa ye -.- merisaukan betul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. enjin viva mmg kuat gegaranya sbb tu laju n pickup viva ni.Body viva kecik, so x dpt absorb gegaran enjin yg kuat tu. kalau setakat bunyi gegaran sikit itu adalah normal bg kereta viva auto. tp kalu kereta puan dah 3 thn, and gegaran bertambah kuat berbanding masa mula2 beli, kemingkinan enjin mounting dan mula haus getah nya. so gegaran xdpt diserap sprt dahulu.Klu masalah gearbox, selalunya gear box akan jerking bila drive or reverse. ada juga jadi lagging masuk gear walaupun kita dah tukar drive or reverse lebih dari 1 minit, iu adalah masalah gearbox. untuk lebih kepastian, anda boleh rujuk masalah ini di perodua service centre.

      Delete
  23. Salam, saya pengguna Viva Elite 1.0... da 2tahun saye gune ..meter 40000km je.. Srvice cantik selama 2 tahun nie.. saya 2 ade masalah utama dengan kereta saya :

    1) apabila tekan minyak selalu bunyi krek..krek..krek..tpi bile lepas minyak xde bunyi.. saya da buat complain kat perodua srvce centre.. tp mereka xbole buat sebb mase test xbunyi sgt.. saya rase da bayk kali hantar.. sebb bunyi xkerap sgt.. so xbole buat apa.. mereka cakap kalau da kerap bunyi baru hantar kt sevce centre.

    2) bunyi krek..krek..gak... kat belakang sebelah kire.. ia akan berbunyi masa nak start jalan pagi2.. mmg bunyi kuat sgt.. tp kdg2 bunyi je.. saya hantar kat service centre tp cam biasa la .. kalu test xbunyi mereka xbole buat ape.. tgu da kerap bunyi baru hantar kat diorang..

    bende ni da belaku lebih kurang setahun da.. ape yang bole saya buat ? mmg srvce centre xbole check kalu xbunyi ? saye tanye xde action ke .. so diorang cakap kene kerap bunyi baru bole cek .. kalu xbunyi xbole cek ..

    bole saye tau TUAN bekerja kat service centre mane ?
    harap2 bole tolong saye...
    TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skrg ini perkara ini kerap berlaku dah sering customer complain bila kereta meraka dah cecah 3 tahun. Bunyi krik2 bila tekan minya. Kerta under power, so Perodua HQ mengeluarkan memo untuk membaiki masalah tersebut.ada 2 cara untuk membaikinya:-
      1.Tukar ECU baru, RM500 untuk viva
      2.Re-carbonizen enjin kereta anda. boleh buat di perodua svc center. RM100. Cara nya meraka akan buang minyak hitam kereta, tuang minyak petrol, cuci enjin buang carbon kat piston, and keringkan balik lepas minyak tersebut sudah di buang. Guna Decarbo pun Boleh. =)

      Delete
    2. Bunyi krek2 kat belakaang tu mcm exober belkang. boleh cek balik kat SVC Centre

      Delete
    3. Boleh saya tau .. TUAN bekerja di service center mane ?

      Delete
  24. Muhd Hazmunshah HafizuddinMay 5, 2012 6:04 PM
    Hai semua..saya nak mintak tolong ni. Kereta saya viva 1.0.Dah 3 thn guna. Masalah kereta saya ni bila tekan minyak dan berada d jalan raya ada bunyi krik..krik..krik... ini bukan masa brek ya..saya mksudkan masa menekan minyak. Bila tak tekan minyak ok.tekan minyak bunyi dtg balik. Ada pandangan tentang perkara ini..? Tq (benda yang sama jadi pada kereta viva saya).Bunyi datang drpd pedal minyak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skrg ini perkara ini kerap berlaku dah sering customer complain bila kereta meraka dah cecah 3 tahun. Bunyi krik2 bila tekan minya. Kerta under power, so Perodua HQ mengeluarkan memo untuk membaiki masalah tersebut.ada 2 cara untuk membaikinya:-
      1.Tukar ECU baru, RM500 untuk viva
      2.Re-carbonizen enjin kereta anda. boleh buat di perodua svc center. RM100. Cara nya meraka akan buang minyak hitam kereta, tuang minyak petrol, cuci enjin buang carbon kat piston, and keringkan balik lepas minyak tersebut sudah di buang. Guna Decarbo pun Boleh. =

      Delete
  25. salam.. viva 850 aku baru beli seminggu.. milage 580km dah kandas kat SC alor setar... sebab minyak enjin kering... bocor kat host minyak ke head dekat oil filter... aku sedar masalah nie sebab enjin aku bunyi kasar... pi SC aku mintak tukar enjin sebab enjin sudah kasar.. tapi budak SC cakap perodua tak lepas enjin baru... nie baru ambik kereta kat SC.. diorg just tukar host tuh dgn minyak enjin baru.. tapi apakan daya.. kereta baru enjin bunyi kasar.. bunyi tepet kuat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau enjin still kasar lagi, anda boleh buat aduan di dalam laman web perodua. www.perodua.com.my. pergi ke contact us. cerita la masalah anda. mereka akan rujuk kes anda dan jika perlu ditukar jg. anda ada peluang untuk mendapat enjin yang baru.Pihak perodua amat mengambil berat masalah y dihadapi oleh setiap pelanggan nye. so complaint je.kene berani and tegaas sikit dalam aduan anda.

      Sekian

      Delete
  26. salam...

    Nak tanya, sy bru je pakai alza, minggu ni nak g hantar servis kat SC . So sy nak dapatkan tips . biasa la org pompuan xkenal sgt name spare part ni. kalu second servis nak nek ke 10,ooo km apa je yang kena tukar?
    Berapa kos agak2nyer ek? harap En. Lord Fahmy dpt membantu menjawabnya... terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah tukar ke, maaf lambat balas. selalunya kalu 10K km hanya basic service sahaja, cuma dah mula pakai minya 10k km lps ni. botol warna emas. nama 4L-SM. kemudian oil filter dan drain gasket. itu sahaja yg wajib. bila dah 20KM, baru kene major service, tp hanya tambah service tukar minya gearbox and spurg plug.

      Delete
  27. hi...sy menghadapi masalh dibawah ni:
    2.Bau Asap kereta hadapan masuk ke dalam
    3.Enjin begegar dgn kuat
    5.tingkap gegar bila drive sambil buka tingkap (tak percaya, cuba try buka tingkap separuh, lps tu drive la).
    7.Aligment lari
    8.tayar belakang begegar
    10.air cond x sejuk (jarang berlaku) + kluar kabus..nak kate sejuk sgt mmg tak rasa ape2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh baiki no.5, 7, 8 dan 10 di SVc center. no 2 & 3 itu normal bg viva.

      Delete
  28. Kereta saya lagi la...ada masalah seat belt stuck...bila nak tarik selt belt (nak pakai)die dah stuck dulu.padahal dah tarik seperlahan mungkin...yang paling problemnye bila dah dapat pakai pulak, time nak bayar tol nak ambil duit, bila badan kita kedepan sikit pon seat belt tu dah stuck.cuba bayangkan bagaiman saya nak bergerak..time hantar service untuk pertama kali kat perodua, saya dah cakap kat orang perodua tu & sudah diperbetulkan tapi masih bermasalah lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh claim warranty untuk tukar baru. mmg selalu jd masalah tu. tukar je baru kt svc ctr.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  29. blh k viva 850 pakai klac viva 1000?

    ReplyDelete
  30. Askum , sy nak tanye , sy pakai kerete viva1.0 , sy ada masalah seperti rpm meter naik turun naik turun . smpi rasa nk mati enjin . adakah timing tak betul ?? bese nye yg idle dlm meter 1 . mcmne nk hindari masalah ini ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pergi ke service center, cakap nak tuning balik enjin. mereka akan menggunakan alat dipanggil DSII. kos hanya RM60 sahaja.

      Delete
  31. Salaam,

    Saya baru ambil Viva Elite 2nd hand tahun 2007. Setakat seminggu ini tiada masalah pada enjin dan sistem lain yang saya kesan. Bolehkah Service Centre Perodua buat full inspection kereta tersebut? Saya kurang yakin dengan bengkel servis kereta dealer used car tempat saya beli kereta tempoh hari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh, pergi ke mana2 service centre perodua dan kata nak buat full inspection. Baik pergi ke workshop perodua yg tak ramai org or pergi ke service centre perodua yg terdekat. mungkin akan makan masa yg lama. selalunya SA akan bertanya sama ada masalah yg tuan tahu.

      Delete
  32. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  33. salam,saya ada kemusyikalan tentang petrol?sebabnye bila saya isi rm 30, saya setkan milege dapat lebih kurang 180 km je.betul ke untuk pengunaan viva 1.0 auto?Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam, betul tuan, kalau full tank, dan cara pemanduan kita biasa rpm 3000 ke atas, viva 1.0 auto hanya mampu pergi 380KM sahaja. kalau bw dgn berhemah pun 400km jika kita bernasib baik.

      Delete
  34. Salam tn, sy baru beli viva 1.0 (A) 2007 second hand so x banyak saya tahu pasal kete model ni.
    1. normal ke pada kelajuan 90km/j rpm 3000. Kalau x normal nak buat macam mana.
    2. Berapa normal rpm masa iddle power.
    3. Kalau isi minyak full tank , jatuh 1 takuk minyak untuk 30 km normal x? Org cakap viva ni model perodua yg paling jimat minyak....
    4. Betul ke dari full tank ke 1/2 tank takuk minyak jatuh cepat, lepas 1/2 tank tu takuk minyak lambat jatuh.
    Harap tn dapat menjawab persoalan sy tqvm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk kereta viva 1.0(A);
      1. Normal untuk rpm 3k for 90km/j..kalau 120km/j rpm 4K
      2.Normal rpm masa idle adalah 1k. kalau naik n turun ckit tu, normal lg
      3.untuk takuk pertama, mmg dlm average 30km sahaja. kemudian akan lmbt turun.
      4.tak juga, bergantung pada sensor kereta. ttp, utk full tank, blh pg dlm 400km sahaja viva ni. kalau dah kelip2 tu, blh pg dlm 20km lg.

      Delete
  35. Salam, saya nak tanya sedikit ni. Saya pakai Viva Auto EZ 1.0 dah lebih 4 tahun. Baru-baru ni kereta saya jadi tersedut-sedut (jerking). Saya hantar dekat workshop luar and pomen tkr spark plug dgn salah satu ignition coil. Bila test bwk lepas tu still terasa sedut/gegar enjin tu bila idle ataupun bila tgh gerak tetapi xseteruk sebelum baiki dan rpm dia xtentu bila tgh idle kadang2 low kadang2 high. Harap boleh bantu saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mingkin coil yg ditukar itu tidak original dan tidak berkualiti seperti di perodua. saya pernah handle kes ini, mcm awk. bila kami tukar yang perodua ori punya ignition coil, maslah selesai. x perlu tukar spark plug kalau masih elok lg spark plug tersebut. HArga saya tak ingat, tp awk boleh call pusat service mana2 utk tanya harga.

      Delete
  36. salam bro,

    saya nak minta nasihat dr saudara. Kereta saya ada dua masalah (saya kira besar juga kot). kereta dah umur 4 tahun.

    pertama: engine kuat bergegar bila on penghawa dingin (kalau tak buka pun masih gegar sedikit).

    kedua: bila on penghawa dingin tu, pick up jadi lambat sesangat.

    Untuk maklumat, masalah ni berlaku bila saya menukar compressor aircond baru. selepas pasang aircond baru (bengkel yg pasang), balik je gegaran terasa sangat. 2-3 hari kemudian, gegaran makin kuat and pick up jd lambat.

    saya tanya kat bengkel biasa, diorang kata suruh pegi perodua untuk cek setting electronic (kat komputer perodua). sampai kat perodua, perodua SC cakap mounting problem. so kena tukar mounting tiga biji dengan kos sekitar 700-800.

    Ada apa2 nasihat yang boleh bagi kat saya tak?
    terima kasih, semoga tuhan membalas budi baik saudara. yuhuu

    ReplyDelete
    Replies

    1. Salam,

      pada pengalaman saya,ada kemungkinan engine mounting dah keras getahnya. so perlu tukar. tetapi kalau boleh, minta cek betul2 guna DSII. sama ada seting air cond compressor tersebut betul ke tidak. kalau engine mouting penyebab gegar, ttp tidak menyebabkan enjin tidak pick up. so better awak cek dahulu punca sebenar masalah ini. tidak semestinya di perodua sahaja, workshop luar yg canggih juga ada alat untuk baca ecu kereta perodua.

      Delete
  37. maaf ye, kereta tu VIVA manual 850. beli tahun 2009.

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum.. add FB saya nett.ids@gmail.comTerimakasih

    ReplyDelete
  39. salam 1malaysia
    bro saya ada sikit masalah minta bro bantu saya
    saya ada kereta viva auto 1000cc
    masalah kereta ini adalah bila saya on aircon enjin saya akan bergegar dan akan semput2
    lepas tu enjin kereta saya mati..rpm macam tak stabil bro...
    ini fb saya...sirambut_oren@yahoo.com
    info bro amat saya harapkan...tq

    ReplyDelete
  40. salam, sy ada kemusykilan. kereta viva auto sy bru bli 3 bulan, buatan 2013.tapi bila bawa je bunyi mcm ada benda bergegar/benda longgar kat tingkap(sbelah pntu shj). 1 lg brek bila tekan/angkat dia bunyi.Sy dh bw servis kat perodua service tapi dia kata normal.Tp sy x puas hati la, keta baru bln msh warranty.Lg pun bunti tu kuat jg.

    ReplyDelete
  41. Salam... nak tanye sukit tuan... gearbox viva 660 kalau nak tukar baru berapa die punye cost? Tq

    ReplyDelete
  42. Salam Tuan,

    Saya ada 2 masalah yang hendak ditanya berkenaan VIVA 850 (dibeli pada Jun 2012).
    1. Semasa bergerak dalam kelajuan rendah (40 km/j ke bawah), dalam gear, sama ada kelac ditekan atau dilepaskan, selalunya terdengar bunyi kruk kruk kruk pada bahagian bawah depan kereta. Saya rasa dari drive shaft. Tapi bila gear dineutralkan, bunyi tersebut serta-merta hilang. Masalah ni bermula sejak beli lagi. Saya dah inform SC dua kali semasa servis kali kedua dan ketiga tetapi masih berlaku juga. Bahkan pada servis kali ke-tiga, SA malah tidak menerima aduan saya kerana katanya masalah bunyi tersebut berlaku untuk semua kereta pada kelajuan rendah.

    2. Terdapat beberapa spot karat pada frame pintu depan sebelah penumpang. Adakah karat seperti ini termasuk dalam waranty?

    Sekian, terima kasih. Wassalam.

    ReplyDelete
  43. salam...saya sudah pakai viva standard auto 1 tahun.skrg sudah 14,000 km.jalan tak jauh.sbb tmpt kerja dekat.TAPI,asal start kereta waktu pagi mesti ada bunyi 'ting ting ting' lbh kurang mcm bunyi besi kena ketuk tp dalam tempoh 5-10 saat je.lpas tu hilang.asal setiap pg stiap hari time start kereta bunyi.tp slps tu xda.service ikut masa.tak pernah miss.pernah tnya dgn perodua sevice dia cakap ok je.tak da masalah.sbb time service bunyi mmg xda sbb bunyi wktu first start kreta.
    2.sy pki bateri sel basah,tp sy tak tau lah tanda2 bateri nak rosak.apa tanda bateri rosak?atau cas kurang?

    ReplyDelete
  44. salam...minta tolong tuan beritahu apa masalah kereta ni sebab tak paham la...kereta baru masuk 1 tahun tp enjin dah macam pakai 9 tahun.service x pernah miss.susahlah mcm ni.

    ReplyDelete
  45. nk tny,lower arm tuk viva berapa 1 pcs?

    ReplyDelete
  46. salam encik.
    baru2 nie saya ada beli viva 1.0 tetapi terpakai...
    dah pakai sebulan baru saya kenal pasti masalah kereta saya
    kereta saya asal manual tp ditukar ke auto.(owner lama yang buat)
    masalah yang dikenal pasti
    1.gear level di meter tiada.
    2.engine terlalu kuat mengerang rpm5 hanya boleh pergi 130km/j
    3.timing enjin jadi x menentu. kadang2 berhenti rpm1 berubah jadi rmp2.
    4.kadang kala susah nak start kereta saya nie. kenapa?

    soalan saya
    boleh x saya nak selesaikn masalah ini diperodua. sbb kebanyakan bengkel diluar menipu jer bnyk!!!
    bagaimana caranya yer.
    berapa jumlah anggaran yang perlu utk baiki masalah ini.
    terima kasih banyak2
    harap dapat emailkn: mohdfarhamirosdi@ymail.com

    ReplyDelete
  47. Salam...

    Baru2 ni sya membersihkan kesan karat di bahagian bawah battery disebabkan air battery yg terlebih tuang drpd sukatan,dalam masa yg sama sy mengeluarkan battery,supaya memudahkn kerja2 sya,dan setelah selesai memasang balik battery itu,bunyi enjin tu kedengaran seperti lori terlalu kasar ketika sy dlm on the way.Apakah Punca Sebenar Masalah ini?Thanks..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum sedara .. Perkara biasa terjadi bla dh cabut bateri sgala memori ECU tpadam 2 la psl bunyi enjin bunyi kasar bla start enjin lps 2 ..

      Delete
  48. Salam sy da tkr enjin mounting 2 je kiri dan kanan tp enjin stil gegar spring da pkai lowered sport pnye..adakah effect spring sport yg sy pkai??mohon pencerahan..

    ReplyDelete
  49. Salam.saya nak Tanya berkenaan dgn viva saya. Masalah yg berlaku kenapa emergency light saya sentiasa on bila saya nak start kereta saya.thanks

    ReplyDelete
  50. nak tanya!!!! kete viva dah pakai 3 tahun, bln 11 thn lepas g servis kedai biasa sbb enjin gegar pastu tiba2 kete shut down tgh jln masa jam. bila teka brek slow pastu nak tekan minyak kete terus mati, dgn radio sekali mati pastu radio suma tuning dah lari. g servis dia buat 'thrott servis nga plug' . aku xthu eja mcm mana harap korang paham hahaha. then hari ni slps 2 bln benda sama berulang lg. enjin gegar pastu kete suddenly shutdown ( berlaku masa jln jam sbb tekan brek pastu tekan minyak ). kalau jalan normal xjadi mcm ni. apa masalah sebenarnya ni?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak tanya u sudah solve prob ini? Apa masalahnya? Sebab kereta VIVA saya pun ada prob yang sama. Hantar bengkel 2 3 kali tapi tak solve prob jugak. Tq.

      Delete
  51. aku pnya viva x dak apa2 problems pun syukur la aku pnya viva jga tuan skrg dah nk msuk 3 tahun dah.....rata dah aku p dgn viva aku......

    ReplyDelete
  52. Viva 1.0 selepas 6 tahun ...asyik nk tukar oksigen sensor..dh 5x saya tukar..boleh bantu saya x..apa masaalh sebenarnya..wiring saya dh check..impedence ok..xde pun shorted atau cable lug loose...pening2

    ReplyDelete
  53. Tumpang tanya sape2 yg tahu.Saya gune viva elite auto, Agak2 2mggu lepas ade tkr tmming belt kat workshop luar. Tp lepas seminggu enjin bunyi kasar bila drive, sampai la sekarang ni. Kenapa mcm tu ye?

    ReplyDelete
  54. A.salam
    Sya gna viva 850.ada air mnitis di pedal mnyk.x kerap berlku.kereta park smalamn masa hujn bila drive ada air mnitis di pedal mnyk.dh bwk g s.c x dpt knl pasti.mnta bri pndgn.cable ekon db cable wipe elok

    ReplyDelete
  55. salam...sy guna viva 1.0 (2007) manual..nak tanya,knpa klo lepas tukar gear,keta sy mgeluarkan bunyi yg mcm bunyi break pad rosak,tp sy xda tekan break pun?klo blh tlg add sy kat fb xoxocute1806@gmail.com..

    ReplyDelete
  56. erm, kete viva memang byk problm, aku punya smpai abis warrnty, problm x selesai pun...kecewa sgt2

    ReplyDelete
  57. Salam Selamat malam. . Saya nak tanya.. kalau injen hidup.. bila saya dengar ada satu bunyi ketika betlting itu berpusing.. ada bunyi krerrk.. saya tidak tau antara 4 banda yg d pusing betlting ada mslah..

    ReplyDelete
  58. bearing keta sy dh 3x kali tukar..asyik problm jer..kenape eh?? tawu x ape punca bearing asik berbunyi jer..stress asenye bile dgr bunyi kereta cm enjin bot..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cba psg brand NTN Bearing (japan) .. Tya jer kdai part nak brand yg bgs pya ..

      Delete
  59. slm...

    viva saye lepas tukar timing belt asyik mati2 je...

    bila kt traffic lite pastu suka gegar enjin...

    mintak bantuan

    ReplyDelete
  60. Mnx tolong otai2smua... Viva sy... Tiba2 gegar bila neutral gear.. Pastu tak boleh nak top speed... Gear 5 cuma bley smpai 110kmj je..da tukar mounting. Da tukar spark plug.. Masalah xselesai lg

    ReplyDelete
  61. Minta tlg...viva sy tiba2 kluar bunyi alarm tak henti2...dah try buka connection kat batery semlman kemudian pasang balik tp masalah masih berulang... cam mana nak selesaikan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pernah jadi camtu..saspek remote alarm tu.sebab bila pakai yang spare ok ja..

      Delete
    2. Sy pun kena cabut fius hon dkt fius box. Pastu anta kedai

      Delete
  62. nak minta tolong, viva sya rpm and speedometer xgerak, odometer pun xnyala. tapi highlight, signal, indicator pintu nyala pula.. apa masalahnya ya?

    ReplyDelete
  63. Nak tanya sikit viva elite saya bila bubuh minyak penuh sampai melimpah tapi meter minyak tak berubah dok di tengah saja.pasal apa ya.masaalah apa yg menyebabkan ia terjadi

    ReplyDelete
  64. nak tanya..hargA nak tukar timing belt kereta viva elite 1.0 auto berapa ek

    ReplyDelete
  65. salam..tumpang tanya..indicator enjin untuk viva elite menyala n xpadam..sebab ape ye?kereta sering nk mati..

    ReplyDelete
  66. Assalam... Nak tanya bah.. Aircond ada masalah... Klu on aircond.. Compressor x jlan.. Bila keta gerak atau rpm lebih 3000 bru commpressor gerak... Dan sejuk... Tp bila slow atau parking compressor off... Tolong dulu... Keta viva...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pulley Magnet Kompressor kong neh jo .. Minyak kurg ssh mau pusing .. Chck fius A/C ngn Temperature adjust/Temperature sensor ..

      Delete
  67. Assalam... Nak tanya bah.. Aircond ada masalah... Klu on aircond.. Compressor x jlan.. Bila keta gerak atau rpm lebih 3000 bru commpressor gerak... Dan sejuk... Tp bila slow atau parking compressor off... Tolong dulu... Keta viva...

    ReplyDelete
  68. saya ada masalah dengan kreta viva 660 saya, beli tahun 2008. tayar saiz 12

    1. kereta saya eksiden, hantar produa repair. bila kereta dah ok, selang dua minggu guna, saya tukar tayar baru dan ganti disc pad, tapi kancil punya disc pad. mungkin tayar saya kecik, so kedai guna kancil punya (saya pun tak tau, so ok je)

    2. selang seminggu dua guna muncul bunyi depan kreta.. duk..duk..duk.. saya hantar balik produa, ingat ada problem (buat tak betul ke) masa repair lepas eksiden. produa ganti bearing baru (coz ada warranty 3 bulan lepas repair)

    3. selang 2 mingggu lepas tukar bearing, bunyi datang balik. sampai meter 70, lagi berdengung n kuat. tapi bunyi duk..duk..duk.. tak de pulak.

    sekarang ni saya tak faham apa masalah kreta ni... ada yang kata, break pad kena ganti.. habis disc pad saya ganti tu macam mana pulak ye... yg tak tahan tu, ada pulak kata, ganti kunci baru... hahaha..lagu haru

    hope ada yg boleh membantu... email > din3295@gmail.com

    ReplyDelete
  69. Assalam. Tmpg tye. Kalo tukar timing belt dgn aircon belt tuka skli wter pump x? Sbb kat water pump kete kwn ade bnyi ble bru2 start. Kete slalu gne time mlm mggu je.

    ReplyDelete
  70. asalam sy nak tny...
    setiap pagi sy strt enjin akan berbunyi ting2
    adkah sb stering?
    mohon jelaskan

    ReplyDelete
  71. Assalam..sy guna 660 viva manual..kereta jd tersedut2 bila mula2 nak gerak. bila tekan myk dia jd berat n xnak gerak dlm beberapa saat. Selalu jd bl saya ubah gear nak masuk gear baru. Sy dah ke perodua servis centre, diaorg da tukar ketiga2 spark plug dan air filter tp msalah masih sama malah jd lg teruk sbb kereta bergegar kuat lg2 time bukak aircond. pastu tetiba lgsung xle start n diaorg ckp battery plak out. Check lg skali guna computer pihak produa gtaw computer box rosak n nak kena ganti baru dlm RM 7 ratus lebih. Bl check kesemua plug kluarkn api dan tak ada pn sensor yg menyala…mcm mne ya? mmg computer box rosak ke ni?

    ReplyDelete
  72. Assalam..sy guna 660 viva manual..kereta jd tersedut2 bila mula2 nak gerak. bila tekan myk dia jd berat n xnak gerak dlm beberapa saat. Selalu jd bl saya ubah gear nak masuk gear baru. Sy dah ke perodua servis centre, diaorg da tukar ketiga2 spark plug dan air filter tp msalah masih sama malah jd lg teruk sbb kereta bergegar kuat lg2 time bukak aircond. pastu tetiba lgsung xle start n diaorg ckp battery plak out. Check lg skali guna computer pihak produa gtaw computer box rosak n nak kena ganti baru dlm RM 7 ratus lebih. Bl check kesemua plug kluarkn api dan tak ada pn sensor yg menyala…mcm mne ya? mmg computer box rosak ke ni?

    ReplyDelete
  73. Kereta viva putus timing belt. belt Tukar dah dan valve bar pun tukar berserta rim piston. Tetapi kereta start tak hifup. Check plug. Ia mengeluarkan spark berwarna merah, biasa biru. Apa masalahnys. Minta perhatian

    ReplyDelete
  74. assalamualaikum..saya ada satu masalah dengan viva 850 saya..bila bawa dalam kelajuan 120 akan ada bunyik macam tersentak.dalam selang masa tertentu dia akan berbunyi..sebelum ni tak pernah rasa macam tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ekzos..cube tutup suis aircond bwk dlm kelajuan td ada xbunyi sentak tdi..kalo xbunyi on blek suis aircond if bunyi try pgi workshop ketatkan belting aircond.. sya dh alami.

      Delete
  75. assalamualaikum tuan,
    1.saya nak tanya pasal kete viva saya yang berbunyi grok grok grok(kurang arif untuk istilah bunyi yg sepatutnya)... bunyi tu datangnya seperti dibahagian belt enjin/ekon...
    2.kenapa lambang Enjin pd kotak meter tu menyala ye...(viva 1.0))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum sedara .. Sya pnh mgalami lmbang enjin pd kotak meter .. Ini disebabkan oleh wiring engine sensor.. Sy dh check motor oil OK .. Tkar O2 sensor n still myala.. Htar SC then foreman wiring sensor engine dh reput ..lps tkar wiring engine walaa!! Engine check dh x myala .. Sya guna viva elite 1.0(M) 2010

      Delete
  76. Assalam. Saya guna viva auto 2007. Ada mslh masa start engin. Pusing kunci enjin x hidup n ada bunyi krik krik.. dua tiga ksli start baru enjin hdup. Apa perlu saya buat? Terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berkemungkinan starter kereta bermasalah dan perlu diganti

      Delete
  77. Assalam. Saya guna viva auto 2007. Ada mslh masa start engin. Pusing kunci enjin x hidup n ada bunyi krik krik.. dua tiga ksli start baru enjin hdup. Apa perlu saya buat? Terima kasih..

    ReplyDelete
  78. Assalam..cm mane nk buka aircond viva 1000cc. sbb bila on aircord, bau kurang menyenangkanlh..sprt bau bangkai cicak..tanye kdai servis aircond dia cakap nk kena tuka filter,isi gas, servis habis,kos rm 250.00..sdangkan aircond viva sya berfungsi dengan baik..cuma bau bangkai cicak mati je..so, nk buang cicak dlm tu dan cuci sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. servis cooling coil terus ke workshop aircond
      -cooling coil kotor
      -cooling sumbat
      -kotoran melekat kat cooling coil tu so ble
      frame cooling coil sejuk benda kotor2 td jd
      lembab basah kuarkn bau tu

      Harap dpt membantu..peace

      Delete
  79. Salam tumpang tanya viva sy brmasala bila on aircon, bila nak bgi hidup bunyi enjin begegar kuat sperti bunyi besi brlangar...tolong bgi penjelasan tq...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hari tue dah tngok kt enjin ada gegaran bhgian mounting engin bila pasang aircon, tp skrg makin teruk langsung x ble bgi hidup aircon sbab langsung gegaran kuat...tolong bgi pencerahan trima kasih...

      Delete
  80. Salam sy guna viva 1.0sxi manual.. sy baru tukar cluth.. lepas tu gear susah masuk.. sy hantar semula ke bengkel yg sy tukar cluth tu.. lepas repair balik gear dah senang masuk tpi skrag ni tombol gear bergetar pula sampai bunyi bising.. masa nk tarik pickup bunyi tu ada.. bila blow minyak bunyi tu hilang.. tekan balik bunyi ada balik.. sy dah hantar ke bengkel semula.. die check tpi x dapt mane puncanya.. adakah gear box sy problem atau pun cluth sy bermasaalah.. tq..

    ReplyDelete
  81. Salam.. camne nak settle bunyi knocking ye. Viva 850.

    ReplyDelete
  82. Salam.. camne nak settle bunyi knocking ye. Viva 850.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Start keta awl pagi (cold idling) enjin bunyi ksar ke bro ?

      Delete
    2. En mintak tolong kalau ada sesiapa pakai viva 850 tahun 2012 Cik nak try ECU korang masuk dalam kereta Cik. Kereta start sengut2..apakah sedang berlaku...minta bantuan ya!

      Delete
    3. En mintak tolong kalau ada sesiapa pakai viva 850 tahun 2012 Cik nak try ECU korang masuk dalam kereta Cik. Kereta start sengut2..apakah sedang berlaku...minta bantuan ya!

      Delete
  83. nak tanya harga bearing tayar depan viva berapa ea kt service centre perodua?

    ReplyDelete
  84. salam bro.. nk tnye sket.. sy pkai viva 660 ni, agak2 bleh sampai x jln johor ke kelantan?(enjin mudah panas ke cpat rosak ke mklum jln jauh cc kcik) stakat ni enjin ok lg.. first kalu dh jln jauh ni agak2 bhagian ape yg sy kne perhatikan tentang enjin smasa jln jauh. almaklum la bru gne kreta ni nk balik kg. nk prepare siap2 pe yg perlu je.. tq admin

    ReplyDelete
  85. Salam Admin..

    Saya pakai viva 1.0 auto.. tahun 2009. Kenapa bateri cepat sangat kong.. dari start pakai sampai sekarang... setahun lebih(2-3 bulan) mesti kong bateri.. kenapa ye.. atau ada masalah dengan alternator..

    ReplyDelete
  86. assalamualaikum..sy pakai viva 1.0 manual..baru 4 tahun pakai..nak tanya, kenapa baru masuk gear satu bila nak jln kereta tu berat sgt nak begerak..kdg kereta rasa bergegar..minyak pulak dah tekan habis, jln tetap semput je...

    ReplyDelete
  87. assalamualaikum...sy pengguna viva auto, sy nk tnya, baru 2 hari lpas sy tukar batery baru (sel kering), tpi lpas tukar batery tu kereta sy selalu mati enjin sewaktu berhenti seperti di tarffic light atau di sempang..mohon bantuan dri sahabat2 lain

    ReplyDelete
  88. Salam...nk tanya...viva memang normal ka waktu kita start enjin bunyi cranking dia kuat?

    ReplyDelete
  89. Salam...nk tanya...viva memang normal ka waktu kita start enjin bunyi cranking dia kuat?

    ReplyDelete
  90. salam saya nak tanya kereta saya lampu enjin menyala. saya dah pergi 2 bengkel tp lampu enjin tu masih menyala. bengkel pertama kata itu sensor n dia dah mati kan. bengkel kedua ckp itu normal xdak masalah n dia suh abaikan... saya berasa tidak senang dan berasa takut bila lampu tu kerap menyala ketika saya sedang memandu.

    ReplyDelete
  91. salam saya nak tanya kereta saya lampu enjin menyala. saya dah pergi 2 bengkel tp lampu enjin tu masih menyala. bengkel pertama kata itu sensor n dia dah mati kan. bengkel kedua ckp itu normal xdak masalah n dia suh abaikan... saya berasa tidak senang dan berasa takut bila lampu tu kerap menyala ketika saya sedang memandu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pin Sensor ade wayer dah tak ditek atau putus di atas injin ade soket kecik.

      Delete
  92. Sy ada beli viva elite 1.0 auto secondhand. Masalah yang dihadapi untum kelajuan 100km /rpm4000.. klu 90km / rpm3500.. mcm x normal je. Masalah enjon atau gearbox yg rosak ye?

    ReplyDelete
  93. Sy ada beli viva elite 1.0 auto secondhand. Masalah yang dihadapi untum kelajuan 100km /rpm4000.. klu 90km / rpm3500.. mcm x normal je. Masalah enjon atau gearbox yg rosak ye?

    ReplyDelete
  94. Salam sehjatera,saya penguna viva 1.0 elite auto.bila kereta berhenti di n gear atau p gear dengan buka air con.rpm meter akan naik turun.turun air cond sudah ok.sudah masuk pusat service kata thettro body kena cuci.pun sudah buat.tapi juga sama rpm naik turun.sekrg buka air cond suara besar keluar.. on the road pun boleh dengar suara .tutup air cond sudah ok. Apa masalah kereta saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama dengan problem kereta viva elite saya. tukar wiring vacuum trus settle masalah. lampu check enjin pun padam.

      Delete
  95. pernah sekali komplen kat servis perodua cakap bila brek ada rasa gegar, diorg cakap x boleh nak buat pun. kena hantar luar mesin balik disc brake tu. kereta masih dalam warranty masa tu. x faham jugak kenapa diorang tak tukar barang baru je sebab dah sah disc tu rosak.


    jom jenguk sini ya.. hehe

    ReplyDelete
  96. Salam
    bos..berapa kos tukar radio baru utk perodua viva?..radio biasa

    ReplyDelete
  97. Salam.. Nak tanya nie.. Mohon jawapannya.. Saya guna kereta viva 850 bila drive laju, ia bergegar kuat..tu sahaja.. Mohon pencerahan..

    ReplyDelete
  98. Sy nak tanya, mana nak dapat clip utk bumper blakang ye ? Service center ada sparepart tak?

    ReplyDelete
  99. salam satu malaysia .. sy nak tanya , viva sy dah 8tahun.. and semalam temperature naik :'( belek2 tengok kipas tak jalan.. tak bawak lagi pegi bengkel.. kalau boleh tau tu jadi sebab ape yee ?? kwn2 ramai yg ckp , mybe sebab motor fan dia, ada yg ckp sensor temperature :(.. adik mohon pencerahan abg2.. and nk tau kos repair benda alah tu dalam berapa yee.. thank you :(

    ReplyDelete
  100. Salam admin..apa masalah keta viva auto sy bila naik bukit je gear rendah xleh nk masuk..kadang tersemput2 naik bukit..tp bila jln rata xde masalah? adakah masalah gearbox or sensor dia?

    ReplyDelete
  101. salam...ada x kwn yg guna viva 1.0 elite auto....bila rpm 3000 ke atas ada bunyi dr con rod bergetar....mcm x normal ja? saya beli second..mohon pencerahan

    ReplyDelete
  102. Assalamualikum.. nak tanya.. baru² ni saya ada tukar timing belt viva 1.0 kat pokok cherry workshop je.. sbb kurang modal..hehehe.. so.. nak tanya.. kalau engine respone lembab adakah sbb timing belt masa installation tu ade lari skit dlm satu gigi ke ape² ke secara technical skit?? Sbb masa start engine kete normal.. cuma mcm lembab skit throttle respond dia tak mcm sblum ni..
    Mohon pencerahan.. terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni sy pun biasa buat bro, hehe tp kena tuning dkt SC nt akan effect benda lain. Viva sy pun rpm skrg turun naik,pastu klu dkt traffic light pandai mati sbb gear position dkt D. Lagi satu, radio kejap nyala kjap tak. Sapa ada solution plse reply me. ;)))

      Delete
  103. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  104. Salam, saya nak tukar wiring engine viva 1000.. Lau ada sape2 boleh bt, sila hububgi sy. edniza78@gmail.com (area seremban)

    ReplyDelete
  105. Assalam , saya pengguna kereta viva850 cc 2009 , kereta bahagian tayar depan sblh penumpang ada bunyi dan susah@keras nak msuk gear 1&reverse dan ada bunyi krek krek , nak tanya apa punca masalah itu ???

    ReplyDelete
  106. salam. kreta sy viva 850.msalah yg sy hdpi.bila lari 60-70 gitu tayar belah kiri mula bunyi2..bunyi mcm lari atas line slow (garis kuning) aspal tu..wlpun sbnrnya jalan tu rata xda line aspal tp ttp bunyi

    ReplyDelete
  107. alhamdulillah...dah 9 tahun pakai viva 850 manual x pnh ada masalah major..wear n tear tu biasa...

    ReplyDelete
  108. saya guna kta viva 850 2012..ia bunyi bising dekat tayar break bila jln tidak rata.apabila saya break bunyi bising tu hilang dan bila lepas break bunyi bising tu datang balik..pa problem tu ah? boleh tunjuk ka kawan2..

    ReplyDelete
  109. SALAM,
    SAYA NAK TANYA KENAPA BILA DRIVE TAK SAMPAI 30MINIT, EXZOZ BERBUNYI SEPERTI BERGETAR. TAK SEDAP BUNYI DIA. ENJIN DAN TINGKAP HADAPAN PENUMPANG PON SERING BERGETAR. SAYA NAK TAHU BERAPA KOS UNTUK SERVIS DI PERODUA.
    TERIMA KASIH

    ReplyDelete
  110. SALAM,
    SAYA NAK TANYA KENAPA BILA DRIVE TAK SAMPAI 30MINIT, EXZOZ BERBUNYI SEPERTI BERGETAR. TAK SEDAP BUNYI DIA. ENJIN DAN TINGKAP HADAPAN PENUMPANG PON SERING BERGETAR. SAYA NAK TAHU BERAPA KOS UNTUK SERVIS DI PERODUA.
    TERIMA KASIH

    ReplyDelete
  111. Assalam baru2 ni gasket valve saya leaking tapi dah baiki ... then bila on enjin/panaskan enjin bila buka lubang dipstik yg sukat minyak enjin tu keluar asap/wap ..nak tanya bnda tu perkara biasa atau ada masalh bole bagi pencerahan bagi maslah tu serta kos diperlukan ..?? harap kerjasama tuan

    ReplyDelete
  112. Salam.. Masih kerja di ipoh 1 ke? Yg klu dr cameron kne u turn nak masuk pusat service ni ye? Klu berkesempatan sy nak g check keta sy..

    ReplyDelete
  113. Salam..knpa bila gear R D masih bolh start engine...bkan ke gear P N aje y bolh start.gearbox problem ke?.bolh bg tau ap masalah nye.

    ReplyDelete
  114. masalah rpm taiming turun naik takmenentu apa masalah viva auto 1.0

    ReplyDelete
  115. masalah rpm taiming turun naik takmenentu apa masalah viva auto 1.0

    ReplyDelete
  116. Hello selamat pagi, saya ingin bertanya sedikit pasal service perodua ni, kereta viva yg saya guna telah melebihi 10 tahun, sekiranya saya ingin membuat pemeriksaan, berapakah anggaran kos yang dikenakan?..coz semua komen yg saya baca disini mostly mereka yg mggunakan kereta mereka dlm lingkungan 3~5tahun..terima kasih.

    ReplyDelete
  117. Hello selamat pagi, saya ingin bertanya sedikit pasal service perodua ni, kereta viva yg saya guna telah melebihi 10 tahun, sekiranya saya ingin membuat pemeriksaan, berapakah anggaran kos yang dikenakan?..coz semua komen yg saya baca disini mostly mereka yg mggunakan kereta mereka dlm lingkungan 3~5tahun..terima kasih.

    ReplyDelete
  118. Salam tuan pomen.

    Viva elite saya ni bila idle ok bunyi, TAPI bila masuk gear tekan minyak, mak ai mcm bunyi lori gegarnya. Mounting dah tukar. Bila buka bonet main throtle takde dgr gegar, bila kereta in gear dan berjalan. Absorber noise kenal bunyi, ni mcm bunyi besi berlaga. Pening dah.

    Hamdan

    ReplyDelete
  119. salam..... apa puncah spark plug ade kluar mnyak itam spark plug no 1 ok cuma spark plug no 2 dan 3 saja ada mngeluarkan minyak itam, viva dh 9 tahun sy pakai. minta pandangan tau nasihat abeh2 yg pakar yg amatku kasihih..... berapa kos nk buat & kdai mana yg mura2 kt area lembah klang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vavle cover gasket dengan oil seal plug kene tukar..😁
      Harga barang 20 30 je tu..upah tak tau..

      Delete
  120. Assalamualaikum dan selamat hari raya aidilfitri lord faymy.. baru baru ini engin viva 660 saya tiba tiba mati sendiri semasa parking.. kalau start balik hidup.. tapi nak tahu juga punca dia awal awal.. senang nak prevent jadi lagi buruk..

    Viva tahun 2012.. dan saya dah 3;tahun takbservis kereta.. cuma tukar minyak hitam, tyre, dan bateri kereta sahaja..

    ReplyDelete
  121. Hello.. Sy nak minta pendapat tentang masalah viva850 ada bunyi tek tek tek dalam enjin ketika memulakan perjalanan dan semasa menaiki bukit pendek kata semasa enjin menanggung bebanan..

    ReplyDelete
  122. viva auto 2007 ABS signal menyala bila start engine...Bila kereta jalan ia baru hilang...Dah pernah hantar byk formen termasuk cucuk computer
    pun tak kesan apa..apa...formen kata sensor semua ok..

    ReplyDelete
  123. saye pakai viva 1.0 manual..... brape upah tukar enjin mounting ye?

    ReplyDelete
  124. Salam..sy nak tanya..waterpump ok.tp air pandai kurang.hr2 tambh.sdh cek tiada jg bocor d mn2

    ReplyDelete
  125. Salam...sya ada 2 pertanyaan..
    sya guna viva 850 manual..tahun 2011
    1.kalau kreta dlm keadaan idle selama 30 minit,engin sangat panas dan a.c.pn tak dpt sejukkan dlm kreta.
    2.apa masalah bila awal pagi bila nak gerak, tayar sebelah kiri rasa bergegar..tq

    ReplyDelete
  126. Common bg mna2 kenderaan skg. Wap terhasil dari dlm enjin. Ada 1 hos dari valve cover sambung ke throttle body check dan bersihkan ngn kain dan throttle body cleaner. Bersihkan sekali throttle body. Check lg jika msalah masih berulang

    ReplyDelete
  127. Tolong add email saya, pengguna viva 850 manual 2007,

    hamdzah@gmail.com

    ReplyDelete
  128. saya ad mslh dgn viva 1.0 2007. sblm ni mslh dgn power core.dh tukar and ok..sekarg rpm kereta saya naik tinggi. 80speedo = 3rpm dan keep naik xde turun..kick masa tekan minyak pun rase gear 1 n 2 je..(auto)rse mcm lekat gear..

    ReplyDelete